null

MooiParelinvasie

De jongen met de parel

Van mannen met nagellak, een handtas of een sjaaltje om de hals kijken we allang niet meer op. Nieuw op straat: mannen die (nep)parels dragen. Net als in de zestiende en zeventiende eeuw.

Schilder Vermeer zou jaloers worden als hij de uit de kluiten gewassen pareloorbellen zou zien die de mannelijke mannequins dragen bij de publiekloze presentaties voor de aanstaande herfstmode. De modellen van het toonaangevende Zweedse Acne Studios suggereren met hun nonchalante blik dat ze niet anders gewend zijn. Ook het Parijse collectief Andrea Crews tooit de jonge mannen voor de fotoshoot met parelsieraden, waaronder een enorme parel aan een nauwsluitende halsketting.

Maar het Italiaanse modeduo Dolce & Gabbana spant de kroon. Hun gefakete catwalk-presentatie is overladen met sieraden van allerlei soorten, maten en materialen. Parels spelen een hoofdrol. Oorbellen, kettingen, brillenkoorden, bungelend aan een broekriem of vastgezet op trui en broek. De parels zitten werkelijk overal.

Deze parel-invasie is niet louter een lollige ingeving van designers die hun collecties op de catwalk tonen. De tendens­­ is al langer gaande. En kennelijk is vooral de wat jongere consument er rijp voor.

Parels hebben iets aards, ze tonen tegendraadsheid

Jaarlijks ontwikkelt confectiegigant Hennes & Mauritz enkele collecties in samenwerking met een bekende ontwerper. Half maart was de Ierse Simone Rocha aan de beurt. Voor de mannenlijn introduceerde ze de overbekende beige trenchcoat, maar dan met een kraag die versierd is met een snoer nepparels. Een babyroze herenoverhemd en trui kregen eveneens zo’n kraagdecoratie en een parel-vlinderbroche completeerde de look. Alle parel-items waren in een oogwenk uitverkocht. Doorgaans worden die later voor hogere bedragen aangeboden via Marktplaats. Dat gebeurde nu niet. Kennelijk waren de kopers (m/v?) dolblij met hun aanschaf­­. Rocha verzet zich tegen het idee dat mannen geen parels kunnen dragen. Volgens haar hebben deze sieraden iets aards en tonen ze tegendraadsheid.

Harry Styles, parelambassadeur. Beeld
Harry Styles, parelambassadeur.

En tegendraadse mannen met parels tonen lef. Dat laat bijvoorbeeld de Nederlandse advocaat Richard Korver zien. Onder zijn keurige colbertmouwen presenteert hij steevast een forse parelarmband. Acteurs Pierce Brosnan en Billy Porter zijn pareldragers. Wereldberoemde zangers als Pharrell Williams, Harry Styles en de Jonas Brothers schuwen het publiekelijk tonen van parelkettingen niet. En ook de Nederlandse Waylon en Di-rect leadzanger Marcel Veenendaal zijn fervente parel-ambassadeurs.

De Canadese zanger Shawn Mendes gooit het over een andere boeg. Tijdens de uitreiking van de Grammy’s vorig­­ jaar droeg hij een subtiele parel-horlogeketting aan zijn fuchsiaroze gilet. Dat beeld ging meteen de wereld over.

Het imago dat parels vooral bedoeld zijn voor tuttige oudtantes vervliegt bij deze publieke figuren. Dat komt ook omdat zij kiezen voor zwarte parels gecombineerd met kralen en andere elementen. Ongetwijfeld hebben deze beroemdheden de weg helpen effenen voor het grote mannenpubliek om zich vrijelijk te tooien met deze voormalige pronkjuwelen.

Aan de Europese hoven staken de heren elkaar de ogen uit met hun parels

Want pronken deden mannen in het verleden graag. Rondom de zestiende en zeventiende-eeuwse Europese hoven staken de heren elkaar de ogen uit met een overdaad aan juwelen, waaronder parels. Naast kettingen, ringen en oorbellen was ook hun kleding vaak rijkelijk voorzien van parels. De baret en kleren van de Engelse koning Hendrik VIII zijn ermee behangen en de latere koning Karel I toont op portretten doorgaans een oorbel met een flinke parel.

null Beeld Colourbox
Beeld Colourbox

Zijn tijdgenoot hertog George Villiers­­ is, in de weergave van de Nederlandse schilder Van Miereveld, letterlijk bedolven onder de parels. En zij waren­ beslist geen uitzonderingen. Rembrandt tekende bijvoorbeeld naar hartenlust parelsnoeren op baretten en tulbanden van exotische figuren.

De weergaves op schilderijen kloppen misschien niet exact met de werkelijkheid van toen, toch is het tooien en tonen van rijkdom van alle tijden. Parels maken­­ daar structureel deel van uit. Het te koop lopen met parels neemt vooral na de Franse Revolutie af. Uiteindelijk duiken ze in de herenmode uitsluitend nog op in een bescheiden dasspeld of manchetknoop.

Uit de modegrabbelton duiken altijd weer vroegere componenten op. De huidige catwalkdesigners herontdekken niet alleen de parel als mannensieraad, maar verwerken deze ook op kleding. Dior en Casablanca pakken het bijvoorbeeld ingetogen aan en gebruiken parels als knopen om het gilet of colbert mee te sluiten.

En ach, misschien keert de gevleugelde uitdrukking ‘M-m-mooie p-p-parels, f-f-fijne p-p-parels’ uit de nostalgische Pipo de Clown-serie wel weer terug. De op schatten azende boeven Snuf en Snuitje wilden parels voor ‘de heb’. De pareldragende mannen van nu accentueren vooral dat ze onverschillig zijn voor vooringenomenheid; parels zijn niet alleen voor vrouwen.

Lees ook:

De edelkitsch van Bridgerton neemt een loopje met historische correctheid

De kleding in de populaire Netflix-serie Bridgerton is zo over de top dat je niet goed weet waar je nu naar kijkt: edelkitsch gemixt met Bouquetreeks-gezwijmel, ofwel Regency met een twist.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden