De jongen die zó graag iets wil vertellen dat het bijna uit hem barst

Illustratie van Philip Hopman uit ‘Boom met het oor’

Een poëtisch prentenboek over een jongen die in alle drukte toch zijn verhaal kwijt wil.

Na het ongekende succes van ‘Lampje’, waarmee Annet Schaap alle grote kinderboekenprijzen won, is er nu een tweede boek van haar hand. Geen dikke, sprookjesachtige avonturenroman, maar een poëtisch prentenboek met een aandoenlijk, klein verhaal over een naamloze jongen, die na een schooldag zó graag iets wil vertellen ‘dat het bijna uit hem barst’. Maar niemand wil naar hem luisteren.

In klankrijke zinnen, die haar verteltalent meteen weer bewijzen, schetst Schaap het voortrazende, lawaaiige stadsleven: “Overal is wel iets. Schreeuwt wel iets, ratelt iets, moet er iets langs, want iedereen heeft haast en wil ergens anders zijn dan waar hij is.”

Die ‘wilde rivier’ van verkeer zet tekenaar Philip Hopman geweldig neer, in een gedetailleerd, op Barcelona geïnspireerd decor. Je ziet meteen: hier heeft echt iedereen het te druk om naar het verhaal van een schooljongen te luisteren.

Baken van rust

Die besluit naar het park te gaan - waar tot de verbeelding sprekende figuranten passeren - en probeert zijn verhaal aan dieren te doen. Zelfs die zijn te druk, maar wijzen hem wel op de grote boom met het oor, die op de fenomenale cover al zo indrukwekkend boven de jongen en de stad uittorent en in de rest van het boek steeds prachtig van kleur verschiet: blauw gebladerte, paarse takken, donkergroene stam.

De boom, baken van rust, heeft een oor dat écht luistert. “En wie zijn verhaal ertegen vertelt, voelt dat het wordt gehoord door de aarde, de lucht en de sterren. Het wordt verstaan door de diepte, de ruimte, de tijd.” Geen wonder dat meer zielen er hun toevlucht zoeken, zoals een begrafenisstoet insecten. “Want iedereen heeft een verhaal en oren zijn zeldzaam”, verwoordt Schaap haar commentaar op de jachtige samenleving.

Waarom ze ook tragikomisch verslag doet van die optocht treurende insecten, wordt duidelijk als het opgepotte verhaal van de jongen bij de boom ‘onhandig uit zijn mond valt’. Dat gaat over groot worden en het contrast met de friemelbeestjes zet dat extra aan. Ook Hopman onderstreept het thema sterk: pas na dit moment tekent hij de jongen groot, van dichtbij.

Met haar slotwoorden “Zoek een boom. Zoek een oor. Zoek iets wat luistert” wrijft Schaap de lezer haar boodschap net teveel in, maar een beeldschoon boek blijft dit.

Oordeel: aandoenlijk verhaal, klankrijke zinnen.

Annet Schaap