RecensieKlassiek

De jonge Noorse sopraan Lise Davidsen heeft alles in zich om uit te groeien tot een legendarische zangeres

Lise Davidsen
Beethoven, Wagner, Verdi (Decca)
★★★★★

Verbluft waren we. Eind januari was Lise Davidsen de gedroomde Jenůfa in Janáčeks gelijknamige opera. In de live gestreamde NTR ZaterdagMatinee maakte ze met deze rol haar operadebuut in Nederland, en we waren er stil van. De jonge Noorse sopraan heeft alles in zich om uit te groeien tot een legendarische zangeres. Vanwege haar unieke, donkere sopraangeluid, maar zeker ook vanwege de muzikaliteit waarmee zij die stem inzet. Op haar tweede, intelligent opgebouwde solo-album zet ze samen met dirigent Sir Mark Elder Beethoven naast Cherubini, en die weer naast Wagner, Verdi en Mascagni. Die namen geven de veelzijdigheid van Davidsen aan. Een zangeres die even thuis is in de donker-getimbreerde wereld van de Wagner- en Beethovenheldinnen, als in de jubelende hoogtes van die van Verdi.

Meest opvallende track op dit prachtige album is het Ave Maria uit Verdi's Otello. Bij dit naar binnen gekeerde, stille gebed van Desdemona heb je niet meteen associaties met het gulle, grote geluid van Davidsen. Maar net als in dat vergelijkbare gebed van Jenůfa in Amsterdam brengt de sopraan haar geluid terug tot een glinsterend dun zilveren draadje. Adembenemend is het. Het fragment uit Medea van Cherubini is ook al zo geslaagd, en prachtig geplaatst naast Ah perfido! van Cherubini-bewonderaar Beethoven. Elder en het London Philharmonic Orchestra begeleiden deze nieuwe sopraansensatie optimaal. Wagners Wesendonck-Lieder krijgen een waarlijk ideale uitvoering. (Peter van der Lint)