De Jeugd van Tegenwoordig brengt ode aan de vrouw

De Jeugd, van links naar rechts: Pepijn, Wiwa en Freddy Beeld Maartje Geels

De Jeugd van Tegenwoordig brengt op het randje van een jubileumjaar het album 'Manon' uit: een ode aan de vrouw. Perfect moment voor een gesprek met de rappers aan de hand van acht bekende vrouwen.

Tien jaar geleden nam doorbraakhit 'Watskeburt' hun levens over. Wat volgde was een decennium vol taalvernieuwing, meligheid en gratis uitgaan. Electropophiphopformatie De Jeugd van Tegenwoordig vierde dat jubileum afgelopen zomer met een boek en een concertreeks. En nu is er een nieuw album, nummer vijf, waar een maand aan gewerkt werd in een Brussels hotel: 'Manon'.

Geheel vrijblijvend werden in die tijdelijke studio dertig, veertig opzetjes opgenomen. De tracks die overbleven hadden toevallig een thematische overlap: vrouwen. Dat was vooraf niet de bedoeling, zie 'Manon' dus maar als conceptalbum zonder concept. Ofzo. Het is in ieder geval één grote ode aan de vrouw, vermeldt het persbericht.

Producer Bas 'De Neger des Heils' Bron (41) is vandaag afwezig, maar Olivier 'Willie Wartaal/Wiwa/Wiwalientje' Locadia (33), Pepijn 'Faberyayo/P. Fabergé/Pepijn Von Bièreliér' Lanen (33) en Freddy 'Vieze Freddy/Vjèze Fur/Vjèze' Tratlehner (32) nemen alle tijd voor een gesprek over het schone geslacht.

Dafne Schippers
Wiwa: "Sportvrouw...uh... Deze vrouw ken ik dus niet. Doet ze al een grote reclame? Nee? Maar ze heeft wel wat gewonnen, dus dat is dan recentelijk? Dus de reclame wordt nu gemaakt? Wat denk je, verzekeringen? Sportdrank? Het is wel heel netjes, rennen, dus daar kun je wel iets groots aan ophangen."

Freddy: "Nee, we zijn geen sportfans."

WiWa: "Ik heb wel laatst Nederland zien verliezen. Dat deed me dan toch weer deugd. Ik zat te kijken, met mijn vrouw, op de bank. 'Moet je kijken hoe hoopvol iedereen is.' En toen scoorden de Tsjechen weer. Haha. Ik heb er echt van genoten."

"Wat ik wel tof vind aan sport, dat er echt één winnaar is. Dat één iemand kan zeggen, ik was de beste. Muziek is juist níet als topsport. Jij kunt zeggen dat dat Jeugd-album het beste van 2008 is. En dan zegt iemand anders dat die Daft Punk-plaat veel beter was. Dat kan. Maar als die cd-hoesjes een fysieke wedstrijd konden rennen zou je wél zien wie er beter was."

Pepijn: "Nou, ik heb wel steeds meer respect gekregen voor topsporters en de manier waarop ze omgaan met uitdagingen. Maar ik weet inderdaad niet wie dit is."

Janet Jackson
Pepijn: "Ik kan je één ding verklappen, ze heeft meer nummers dan Michael. Dat meen ik. Eens in de zoveel tijd hoor je weer een track van haar en je denkt, oja, toen had zij óók een album. Nu ook weer."

Freddy: "Vroeger had je allemaal jongetjes die Michael tof vonden en op Janet geilden omdat ze zo veel op Michael leek. Dat was zo gek. Maar ze heeft echt een stijltje neergezet."

Wiwa: "Ze kwam stoerig over. Zo van, ik ben de stoere vrouw: die bestaat ook."

Pepijn: "Ze had het succes van haar broer niet nodig. Juist niet. Ze had heel makkelijk met Quincy Jones in de studio kunnen blijven zitten, dat was geen probleem geweest, maar ze ging juist de hele tijd voor iets anders. Dat vind ik tof. Oud? Als de muziek er nog toe doet, mag ze van mij gewoon doorgaan."

Wiwa: "Vrouwen moeten niet bang zijn voor hun leeftijd. Ze moeten gewoon toffe shit maken."

Scarlett Johansson
Wiwa: "Ik ken haar! Ik vind haar mooi man. Zij is eigenlijk de enige Hollywoodchick die ik mooi vind."

Pepijn: "Scarlie! Ik zou het leuk vinden als zij weer eens een toffe film zou maken. Zoals 'Lost in Translation'. Bij al haar films daarna heb ik heel erg het gevoel dat ze gewoon zichzelf naspeelt."

Freddy: "Sexy onzeker. Lekker spul."

Wiwa: "We hebben alledrie een heel mooie vriendin. Maar schoonheid is ook weer een rekbaar concept. Iedereen vindt natuurlijk wat anders. Maar het is zeker belangrijk."

Freddy: "Ik ken haar niet van binnen. Maar ze gaat wel lekker."

Scarlett Johansson Beeld ap

Angela Merkel
Wiwa: "Ik denk dat ze stiekem heel goed kan opschieten met Poetin. Ze spreekt ook Russisch. Altijd als ik haar zie, ik weet niet waarom, maar springt het begrip 'ijzeren tante' bij me op."

Pepijn: "Thatcher, maar dan Merkel?"

Wiwa: "Ja, toch wel. Ik heb sowieso heel erg zo'n ... gevoel. Bij Duitsers. Als geheel. En dan is de persoon met de meeste macht over al die Duitsers deze vrouw."

Freddy: "Dat is wel crazy inderdaad. Je hebt ook wel het gevoel dat ze écht macht heeft. Geen Obama-macht."

Pepijn: "Toen ze aan de macht kwam was er echt het sentiment van hahaha, een vrouw, maar de afgelopen jaren heeft ze haar reputatie toch wel verstevigd met power moves."

Wiwa: "Ik zou zeker een relatie kunnen hebben met zo'n machtige vrouw. Als ze er niet zo uitziet, en verder wel heel leuk is."

Freddy: "Ik zou haar wel als waakhond in m'n tuin willen hebben."

Ariël de Zeemeermin
Freddy: "Ja dit is toch wel echt een geiltje. Blauwe ogen, rood haar, echt een lekker lichaam. Een soort van gekke festivaloutfit. Ze poseert ook. Ze is echt getekend als een jaren-vijftig-pin-up. Tuurlijk hebben ze dat expres gedaan. Ik denk niet dat ze iets per ongeluk doen bij Disney."

Wiwa: "Dat denk ik ook niet. Op een gegeven moment ben je vader. En dan moet je toch money bossen voor de kleine. Als je dit op de hoes ziet, denk je, beter dit dan drie olifanten. Best slim."

Pepijn: "Schelpen voor haar titties. Waarom val je daar kinderen mee lastig."

Freddy: "Ze zit toch in het water, dat klopt dan toch gewoon?"

Koningin Máxima
Pepijn: "Haaa, Máximaatje."

Freddy: "Prima voor het plaatje 'het Koningshuis.' Mensen vinden haar geen koele tante. Ze heeft iets lossigs. Dat is waar het koningshuis voor moet staan. Zo van, hé volk, kom naar mij. Je moet het maar kunnen, koningin zijn."

Wiwa: "Ik vind het superintrigerend. Ik vraag me altijd af hoe echt de mensen van het koningshuis zijn. Ik snap dat dat niet kan, maar je bent wel benieuwd naar wie het nou zijn. Waarschijnlijk krijgen ze next-level mediatraining vanaf dat ze vier jaar oud zijn. Ik denk wel dat ze zichzelf kúnnen zijn, maar weet niet of ze dat zelf wel gepast vinden."

Jeanine Hennis-Plasschaert
Wiwa: "Ik vind het wel weer typisch dat Nederland het hele defensie-ding niet serieus neemt en ze er vervolgens een vrouw opzetten."

Freddy: "Ik vind haar wel een goeie babbel hebben."

Pepijn. "Ja, maar het is wel allemaal larie. Het is allemaal, 'maar geeft u dan eens antwoord', en dan blablabla, en dan komt er geen antwoord. Wij waren laatst bij Pauw, of was het nu Jinek? Nee, Pauw. Het ging over het vluchtelingenprobleem. En toen probeerde ze telkens het gesprek meer meta te maken. Maar ik begrijp het wel, je wilt sommige blikken met wormen helemaal niet opentrekken. En dát is de politiek."

Wiwa: "Vooral geen problemen oplossen."

Pepijn: "Vooral problemen doorschuiven naar andere mensen."

Wiwa: "Wat moeilijk is voor politici is dat ze maar heel weinig mens mogen zijn. Als je een fout maakt, moet je afstappen."

Freddy: "Je kunt niet zo maar cocaïne van hoeren afsnuiven."

Wiwa: "Nee, dat kan niet. En je kunt ook niet bij Pauw als mens een gesprek voeren. Zoals wij hier nu zitten, om een openhartig gesprek te voeren, waarbij je dan domme dingen zegt, omdat je mens bent. Dat kunnen ze dus niet. En je moet verantwoording nemen voor dingen die je niet in de hand hebt. Dan ben je met belangrijke zaken bezig, en dan gaat er een sukkel flessen wijn van 130 euro halen. En jij moet dan sorry zeggen. Tja."

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert. Beeld anp

Manon
Wiwa: "Manon is de blueprint-vrouw."

Freddy: "Een voorbeeld voor iedere vrouw."

Pepijn: "Het is gewoon een naam, maar een goeie naam. Hij past binnen het concept van De Jeugd van Tegenwoordig. Hij is ontstaan toen we in Nederlandstalig maar stiekem francofonisch Brussel zaten. Als je dan een glaasje rode wijn hebt gedronken en misschien ook een klein stukje hash hebt gerookt, dan rolt die naam best wel lekker. Mà-non."

Freddy: "Manon is iemand die je meeneemt in je cabrio om langzaam richting Frankrijk te rijden. Met een stuk kaas. Richting jaren zeventig. Met Serge Gainsbourg, natuurlijk."

Wiwa: "Manon is iemand die je liever aan mensen voorstelt dan een Laura. Of een Margreet."

Zijn jullie door het schrijven van deze plaat vrouwen beter gaan begrijpen?
Wiwa: "Nee."

Pepijn: "Het is inherent aan de man om de vrouw niet te begrijpen. Op het moment dat dat anders is, ontploft de aarde. Denk ik. Of hij implodeert."

Wiwa: "Elke vrouw is gewoon uniek. Maar ik ben niet op pad om vrouwen beter te begrijpen."

Freddy: "Laat ze eerst zichzelf maar eens begrijpen."

Wiwa: "Vallen en opstaan. Vallen. En opstaan."

Tien jaar De Jeugd van Tegenwoordig

"Ik dacht dat ik gewoon ging studeren en dat daar een baan uit zou komen en dat daar de rest van m'n leven uit zou voortvloeien. 'Watskeburt' was een piepkleine opening naar een klein zijpaadje. Dat werd een gigantische achtbaan."

Aldus Pepijn Lanen over de doorbraaksingle, die het viertal uit Amsterdam tien jaar geleden katapulteerde naar nederfaam. Met tweede plaat 'De Machine' (2008) onderstreepten Lanen, Olivier Locadia, Freddy Tratlehner én producer Bas Bron dat succes. Muziek maken was aanvankelijk eerder middel dan doel.

"De Jeugd betekende gratis uitgaan met extraatjes. Nieuwe muziek was secundair, die kwam om het avontuur voort te zetten", zegt Tratlehner daar nu over. Ondertussen sleepten ze met die muziek wel diverse prijzen in de wacht, met als belangrijkste de Popprijs in 2012.

Hoewel ze nog lang niet klaar zijn met gratis uitgaan, was ouder worden al op 'De Lachende Derde' (2010) een thema. Locadia: "Wat echt een ding is: als je veel uitgaat, merk je dat je ouder wordt. Je komt de discotheek binnen, en iedereen is wéér jonger dan gisteren. Nu schijnen er ook nog pillen te zijn die je doodmaken. Het zijn wel echt andere tijden."

Tratlehner: "We gaan vast nog tien jaar door. Maar of we zó doorgaan, weet ik niet."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden