FilmrecensieLa bonne épouse

De humor in ‘La bonne épouse’ wordt wel erg sterk aangezet

La bonne épouse
Regie Martin Provost
Met Juliette Binoche, Yolande Moreau, Noémie Lvovsky, Edouard Baer
★★★☆☆ 

Ze moeten een droom voor hun aanstaande echtgenoten worden, de jonge vrouwen die opgeleid worden aan de ruim duizend huishoudscholen in Frankrijk: onbaatzuchtig, begripvol en goedgehumeurd. Er is één probleem: het is 1967 en de revolutionaire wind die in deze Franse komedie over de wereld waait, bereikt ook het slaapstadje Boersch in de Elzas, bekend van de apfelstrudel en Huishoudinstituut Van der Beck. 

In de openingsscène is het enige probleem waarmee directrice Paulette Van der Beck (Juliette Binoche) te kampen heeft de aanwezigheid van de eerste roodharige leerling op school. Haar echtgenoot maakt de kleur van het haar van al die jonge vrouwen niet zoveel uit. Na een uitzonderlijk fatale konijnenstoofpot staat Paulette er plotseling alleen voor en ontdekt ze dat de school door schulden op de rand van faillissement staat. Bovendien staat de wereld voor de deur: vrouwen zien het niet meer zitten om schoothondjes van hun echtgenotes te spelen en hebben sowieso zin om zelf eindelijk plezier te maken. De financiële problemen blijken iets minder dramatisch dan gevreesd, zodra Paulette bankier André ontmoet, die altijd al verliefd op haar blijkt te zijn geweest. Dus dat is handig. 

Geen experimenten

Hoogwaardig productie- en kostuumontwerp maken de kleurrijke decors en mantelpakjes prettig om naar te kijken, maar de humor wordt in deze pasteltintenkomedie hier en daar wel erg dik aangezet. Bovendien zou je je als regisseur op enig moment in het productieproces kunnen afvragen of een film over een revolutionair elan wel in zo’n traditionele stijl gemaakt moet worden. Maar het is geen halszaak en het grote publiek – waar de stijl duidelijk op gericht is – zit niet altijd op vormexperimenten te wachten.

Ironisch genoeg valt het enige moment waarop de film wel experimenteert, aan het eind, nogal uit de toon. Na honderdduizend jaar mantelpakjes en tafeletiquette besluit Paulette plotseling met de revolutie mee te doen en barsten de leerlingen op een zonnige landweg uit in synchroon dansen en een soort emancipatiehymne.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden