De huiskamer in de huiskamer

Er zijn door de jaren heen al heel wat series geweest die het dagelijks leven van bekende en minder bekende mensen in beeld brachten. De reality-soap. Wereldwijd is de bekendste waarschijnlijk ’The Osbournes’, waarin het leven van een uitgerangeerde rockster en zijn familie via de zender MTV miljoenen belangstellenden trok.

Nederland volgde snel met ’Adam’s Family’, dat de decadente avonturen van showbizzpaar Adam Curry en Patricia Paay registreerde. Daarna volgden de reallife soaps elkaar in snel tempo op. Patty Brard deelde haar relatiegedoe (maar alles is bij haar gedoe) met iedereen die het weten wilde en ook brave Nederlanders als Jan Smit, de Bauertjes en BZN leek het verstandig om - ook gezien de cd-verkoop - ’iets van zichzelf’ te laten zien.

Een eigen reality-soap hebben is óf een manier om de toch al goed lopende winkel een extra impuls te geven (Jan Smit, Frans Bauer, Adam Curry, BZN) óf een poging om een uitgerangeerde carrière weer nieuw leven in te blazen (Ozzy Osbourne, Patty Brard, opnieuw BZN). Je eigen leven openbaren als marketinginstrument; je moet er als artiest wat voor over hebben.

Dit is allemaal de schuld van John de Mol. Zijn ’Big Brother’ bracht voor het eerst grootschalig de huiskamer in de huiskamer.

Dat heeft iets van een Droste-effect, de huiskamer in de huiskamer. Laatst zat ik met de afstandsbediening in de hand naar iemand te kijken die ook met een afstandsbediening in zijn hand zat. En misschien zat hij óók weer te kijken naar iemand die aan het zappen was.

Wat een wereld, niet?

Intrigerend is dus duidelijk niet wat er in zo’n soap gebeurt - niks namelijk - maar dat er naar gekeken wordt. Neem de Vlaamse reality-soap ’De Pfaffs’ (RTL7 en RTL4). Wie van de Nederlandse kijkers -veelal vrouwen -heeft nu iets met Jean-Marie Pfaff, de ex-topkeeper van onder meer FC Bayern München en de Rode Duivels? Niemand toch zeker?

Dat zou je wel denken, ja. En ook hopen, eerlijk gezegd. Maar mooi dat ruim 350.000 Nederlanders niets van ’De Pfaffs’ willen missen. Om van de Vlamingen nog maar te zwijgen. Het maakt de RTL-kijkers zelfs niks uit of het leven van de Pfaffs wel in de pas loopt met de werkelijke tijdslijn. Want hoewel de vader van Jean-Marie’s vrouw in maart vorig jaar bij VTM overleed, leefde ’Bompa’ bij RTL nog een flinke tijd door. De paashaas zag ik ook pas nog bij Pfaff door de tuin lopen.

Een raadselachtig fenomeen toch, zo’n serie. Is het Pfaff’s permanentje? Is het de manier waarop hij lintjes doorknipt? Gaat het om dochters Kelly, Debby. Lyndsey en de rest van de familie?

Of heeft de rijkdom van de Pfaffs zo’n aanzuigende werking? Want gewone gezinnen zijn het natuurlijk niet. Ze hebben allemaal een SUV onder de kont en de villa’s die ze bewonen doen niet onder voor die van de ’Gouden Kooi’. Is het dus kijken naar de rijken?

Het zal de combinatie wel weer zijn. Hoe dan ook is het knap van Jean-Marie Pfaff om het zwarte gat na de sportcarrière te vullen met zichzelf als vleesgeworden reclamezuil. Jean-Marie Pfaff in een supermarkt, Jean-Marie Pfaff op een voetbalgala, Jean-Marie Pfaff die iets doet voor zieke kindjes, Jean-Marie Pfaff die penalty’s neemt, Jean-Marie Pfaff die zich scheert, Lyndsey die een fiets koopt, Debby in een schoonheidsinstituut.; best knap om van nikserigheid vijf jaar lang een echte-leven-zeep te maken.

Vijf jaar lang! En het ziet er niet naar uit dat de serie ooit stopt. Dat is voor de Pfaffs ook niet te hopen. Ze kunnen niet meer terug. De camera’s zijn familieleden geworden, uithangborden en kostwinners tegelijk. Als de serie stopt, stopt ook hun leven. En andersom, natuurlijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden