Review

De heftige adrenaline kick van Sensation

AMSTERDAM - Dat er sprake is van een individualistische samenleving was zaterdag niet te merken in de Amsterdam Arena. Ruim 35000 jongeren uit heel Nederland kwamen hier bijeen tijdens Sensation, het grootste indoor dancefeest ter wereld. Bijna alle bezoekers gaven gehoor aan de dresscode en verschenen in witte kleding. Maar mag het spektakel ook wat minder spectaculair?

Vlak voor de opening dringen al enkele jongeren bij de hekken van de ingang. Als zij naar binnen mogen, rennen sommigen uitgelaten door het stadion, een enkeling valt op de grond en zoent de vloer. Eindelijk op de grond van deze hemelse danstempel. Een groep vrienden uit Badhoevedorp en Amsterdam is niet alleen wit gekleed, maar heeft ook het haar wit geverfd. Het is de derde keer dat ze Sensation bezoeken. Omdat de jongens een paar van de eerste duizend kaarten wisten te bemachtigen, mogen ze een uur voor de officiële opening naar binnen. Daarvoor moesten ze wel om vijf uur 's nachts opstaan en uren in de Kalverstraat in de rij staan.

Binnen drie weken waren alle kaarten à vijfenvijftig euro uitverkocht. De meeste bezoekers hebben de hoge prijs er graag voor over. ,,Sensation is anders dan de meeste feesten. Alles vindt hier in een grote ruimte plaats, dat geeft een groot saamhorigheidsgevoel. Bovendien is Sensation veel spectaculairder'', vertelt de 18-jarige Daniel Levitton enthousiast.

Sensation stoelt inderdaad op spektakel. Met grote videoschermen, lasershows, verklede dansers en een peperdure geluidsinstallatie wordt de massa effectief bespeeld. Om tien uur is een groot gedeelte van het publiek aanwezig en begint te juichen en te joelen. Na de a capella zang van monniken met witte kappen, luisteren de bezoekers aandachtig naar een indringende, zware mannenstem. Wie nog niet weet waar hij zich bevindt of wie deze avond heeft georganiseerd krijgt het nu in staccato zinnen te horen. ,,ID & T presents Amsterdam Arena Sensation. Welcome my children. Tonight you will be my followers.''

Als dj Erick E onder luid applaus zijn eerste plaat draait, begint het publiek massaal te dansen. Hij staat midden in de zaal op een groot wit podium. In alle hoeken van de Arena verschijnt om de paar minuten een metershoge foto van hem. Overal zijn gotische afbeeldingen te zien. Je zou bijna geloven dat de dj een god is. ,,Dat is overdreven. Maar het is wel magisch en heftig als je de ontlading bij de mensen ziet. De kracht die je van het publiek krijgt is een enorme adrenaline kick'', zegt Erick E.

Net als vorig jaar heeft ID & T vanavond uitsluitend Nederlandse deejays geprogrammeerd. ,,De Nederlandse dj weet precies wat het Nederlandse publiek bezig houdt en verwacht. Het is niet makkelijk om 35000 mensen aan het dansen te krijgen, zegt Duncan Stutterheim, eigenaar van ID & T. De witte dresscode geeft volgens hem positieve energie en zorgt voor vrolijkheid. Niet zonder trots vermeldt hij dat de winkels in de Kalverstraat tegenwoordig adverteren met 'Koop hier je Sensation kleding'. Vlak voor Sensation is witte kleding in Amsterdam nagenoeg uitverkocht.

Op de vraag of het kerkelijke thema van vanavond spiritualiteit en geloof moet uitdrukken of bevorderen is Stutterheim vrij duidelijk. ,,Dat boeit me niet.'' Wat hem wel boeit is dance, een fenomeen dat de laatste jaren steeds breder is geworden. Dance, de verzamelnaam van alle varianten van house, begon in de jaren tachtig als ondergrondse muziekstroom, maar is de laatste jaren uitgegroeid tot een miljoenenindustrie.

Volgens ID & T wil de Nederlandse jeugd tegenwoordig voornamelijk dance. Jaarlijks bezoeken ruim 300000 jongeren de evenementen van ID & T. Om aan de uiteenlopende muziekwensen van het publiek tegemoet te komen organiseert het bedrijf dit jaar twee edities van Sensation: een witte voor de liefhebber van club en trance en een zwarte voor de fans van hardstyle en techno.

ID & T heeft dance mede tot commercie gemaakt en is inmiddels een imperium met zeventig medewerkers, een radiostation met een bereik van vijf miljoen huishoudens, een internetsite met tienduizend bezoekers per dag en een tijdschrift met een oplage van veertigduizend. Binnenkort begint het bedrijf een eigen televisiezender.

De macht en invloed van ID & T is goed te merken tijdens Sensation. Niets is aan het toeval overgelaten. Ruim duizend medewerkers zijn ingezet om voor veiligheid, drank en entertainment te zorgen. Tienduizenden bezoekers hebben zich geconformeerd aan de dresscode en staan dicht op elkaar om op dreunende beats gezamenlijk te dansen.

Sensation is een indrukwekkend spektakel, maar is niet voor iedereen weggelegd. Sebastiaan Meijer, een 25-jarige student communicatiewetenschap uit Amsterdam, vindt dat het feest een te dwingend karakter heeft. ,,Het voelt aan als opgelegd vermaak, aan de rand van massahysterie. Ik vind het eng om te zien hoe mensen door agressieve marketing allemaal hetzelfde doen. Het is echt kuddegedrag. Schapen zijn tenslotte ook wit.''

Halverwege de nacht werkt het spektakel op de zenuwen en is de gitaarmuziek op de autoradio ronduit een verademing. Individualistisch naar niet-dreunende muziek luisteren in een stille, donkere nacht kan ook heel mooi zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden