Review

De (groot)moeders van de r & b zorgen voor invasie

Gehoord: wo 4/2 Marlena Shaw, do 5/2 Chaka Khan, beiden Paradiso, Amsterdam. Verwacht: Grace Jones 19/3 (Paradiso), Tina Turner 21 en 22/3, 2/5 (Gelredome, Arnhem), Thelma Houston (26/3, Heineken Music Hall, Amsterdam) en Candi Staton (18/4, Melkweg, Amsterdam).

Slechts enkele turven hoog maar behept met een stem die tot achter de Dam reikte, toverde Chaka Khan donderdag het bomvolle Paradiso om tot een broeierige discotheek. Gezien de belangstelling had ze met gemak Ahoy’ kunnen vullen, toch koos de Afro-Amerikaanse zangeres voor twee avonden Paradiso, de zaal waar ze in 1975 haar Nederlandse debuut maakte met de band Rufus.

Sinds 1979 staat ze op eigen benen en behaalt met funk- en discorepertoire een een lange rits hits. De veertig-plusgeneratie die de zaal domineerde, kreeg aanvankelijk waar ze op hoopte. Openend met ’I feel for you’ en ’Ain’t nobody’ vond Khan een luidkeels meezingende meute aan haar voeten. Daarna oogstte ze met zoete ballads en het werk van haar nieuwste album ’Funk this’, op het funky ’Angel’ na, lauwe bijval. Ook het ellenlange slotritueel waarmee Khan ieder bandlid een solo gunde, haalde vaart uit dit comebackconcert. Tijdens de finale revancheerde ze zich met het feministische lijflied ’I’m every woman’.

Een dag eerder stond met Marlena Shaw (66) een andere voorloper van de r & b op het Paradiso-podium. Ook al is ze tien jaar ouder en heeft ze een jazzachtergrond, ze ontmoeten elkaar in de seventies disco en de urban music van vandaag. Shaws stem vind je in talloze samples terug, met die op ’Rose rouge’ van St.Germain als bekendste.

Shaw debuteerde op tienjarige leeftijd in het Apollo Theatre in Harlem en was in 1968 de eerste zangeres op het vermaarde Blue Note- label. Woensdag trok ze een uiterst gemêleerd publiek, van oude jazzliefhebbers tot jonge urbanfans. Ook al betrad ze het podium met een wandelstok, in haar voorkomen en humor stak ze Tina Turner naar de kroon. Thuis in alles van jazz en soul tot blues en rap, zette Shaw de zaal met indrukwekkend vocaal vertoon naar hand, ondersteund door een vet groovende Britse band.

De komst van Khan en Shaw past in de hernieuwde belangstelling voor de originals, voor de vrouwelijke iconen uit de Afro-Amerikaanse muziek. Zij inspireerden Beyoncé, Alicia Keys en Angie Stone en beleven nu als de moeders en grootmoeders van de r & b-generatie een tweede jeugd, en luiden daarmee een revival in.

Na Mavis Staples (68) en Bettye Lavette (63), die vorig jaar ons land aandeden, wacht ons dit voorjaar een kleine invasie aan Afro-Amerikaanse zangeressen, met Grace Jones (56), Tina Turner (69), Thelma Houston (62) en Candi Staton (66).

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden