RecensieMemoires

De Ger die Nicolien Mizee zo fascineert is iemand die het liefste niemand is

‘Geweldige Ger’ uit de boeken van Nicolien Mizee schrijft nu zijn eigen verhaal. Je snapt haar fascinatie.

Gerwin van der Werf

‘Ger van mijn hart’ werd hij ­genoemd, ‘Geweldige’ en ‘Allesverpletterende’. Mythische vormen nam hij aan, de Ger uit de succesvolle serie boeken Faxen aan Ger van Nicolien Mizee. We vermoedden dat de man die nooit antwoordde op al die faxen in het echt best weleens heel gewoontjes zou kunnen zijn, maar het deed weinig af aan de oprechte aanbidding van Mizee voor haar goeroe, noch aan dat sfinxachtige imago van hem.

De serie faxen is binnenkort toe aan een zesde deel, maar eerst is het de beurt aan Ger om eindelijk het zwijgen te doorbreken. ‘Ger springt eerder van de Magere Brug dan dat hij iets over zichzelf vertelt’, schrijft Mizee aan haar uitgever wanneer die scenarioschrijver Ger Beukenkamp wil polsen of hij zijn memoires zou willen schrijven.

Tijdgeest, het weekendmagazine van Trouw, bespreekt iedere week romans, geschiedenisboeken, kinderliteratuur en nog veel meer. U leest onze boekrecensies hier.

In de inleiding bij dit boek staat hoe Mizee Beukenkamp overhaalt met de belofte dat zij een beginzin zal leveren voor ieder hoofdstuk van zijn memoires, waarop hij dan kan antwoorden – antwoorden aan Nicolien. Alleen mogen het geen memoires heten van Ger (je noemt hem dankzij Mizee vanzelf toch steeds bij zijn voornaam), want Ger is wars van dikdoenerij. Gespeeld of niet, het ongemak druipt ervan af. Eisen stelt hij wel: hij moet de ruimte hebben te schrijven over scenarioschrijven, zijn leven zelf is niet boeiend genoeg.

De verhouding tussen waar en niet waar

Dora’s dankbaarheid is het resultaat. Dora is de moeder van Ger en ze verschijnt in het eerste hoofdstuk ten tonele dankzij Mizees beginzin: ‘Op een zonnige dag fietste mijn moeder naar de kraamkliniek’. Daar gaat het al mis, meent Beukenkamp, want Dora heeft nooit van haar leven gefietst. ‘Als scenarioschrijver houd ik me graag bezig met de verhouding tussen waar en niet waar.’ Zo gaat dat in dit merkwaardige boek de hele tijd, schoorvoetend laat Beukenkamp dingen los over zijn leven en uit angst saai en oeverloos te worden, vertelt hij tussendoor allerlei dingen – volgens hem veel belangwekkender – over zijn schrijven.

Ger Beukenkamp Beeld Judith Jockel
Ger BeukenkampBeeld Judith Jockel

Beukenkamp werd naar de ambachtsschool gestuurd, opgeleid tot assistent bij chemische processen in het lab. Verhalen over zijn werk bij allerlei chemiebedrijven blijven met opzet wat op de vlakte, de spanning zit in zijn geserreerde manier van schrijven. Dan staat er plots zo’n zinnetje: ‘Ik dacht wel veel aan de dood, maar die eer gunde ik Shell niet’.

Er broeit van alles onder zijn anekdotes, maar steeds verlegt hij de aandacht van zichzelf naar iets of iemand anders. Na zijn jaren als laborant trouwt hij met de liefde van zijn leven Hans, waarna er volgens hem niets meer gebeurde: ‘Veertig jaar lang in één huis, gelegen aan de Amstel, die ook al zo futloos voortkabbelde’. Dat geeft hem de gelegenheid in de laatste hoofdstukken uit te wijden over scenarioschrijven. Beukenkamp verwierf faam met tv-drama’s over ons vorstenhuis. In zijn werk streeft hij naar precisie en feitelijkheid, hij heeft een broertje dood aan het uitventen van emoties.

Je kijkt er niet van op dat hij dat vindt. Deze memoires zijn er een schoolvoorbeeld van. Ten slotte formuleert hij op fraaie wijze een vorm van dankbaarheid die hij van zijn moeder leerde, zonder dat die er ooit over sprak: ‘geen strijd, geen woelige baren, geen spiegelend meer, geen afgunst, geen verlangen’. Zo vang je een glimp op van de Ger die Mizee zo fascineert: iemand die het liefste niemand is. In haar zesde faxboek mag hij in die rol terugkeren.

Ger Beukenkamp
Dora’s dankbaarheid
Antwoorden aan Nicolien Mizee