RecensieKlassiek

De geheimzinnige Sokolov laat van zich horen

null Beeld

Klassiek
Grigory Sokolov
Beethoven, Brahms (DG)
★★★★

Hij was pas zestien jaar toen hij in 1966 het prestigieuze Internationale Tsjaikovski Concours in Moskou won. Een overwinning van formaat, en toch heeft de carrière van Grigory Lipmanovitsj Sokolov – zeventig jaar oud inmiddels – niet de vlucht genomen die na die victorie verwacht mocht worden. Dat ligt misschien aan het feit dat hij alleen in Europa optreedt (hij heeft een hekel aan vliegen) en al tijden geen spectaculaire pianoconcerten met internationale toporkesten speelt. Dus kent het grote publiek hem niet vanwege zijn interpretaties van de vijf Beethoven-concerten, de vier van Rachmaninov, de twee van Brahms of de vijf van Prokofjev. Sokolov doet alleen solorecitals en hij maakt nooit studio-opnamen. Dat alles zorgt voor wat geheimzinnigheid en exclusiviteit. Recitals van Sokolov, daar wil je graag bij zijn.

De mensen van Deutsche Gram­mophon (DG) vonden het in ieder geval allemaal bijzonder genoeg om aan de eisen van Sokolov tegemoet te komen als ze microfoons bij zijn recitals willen opstellen: het moesten pure live-opnamen zijn, er mocht niet in gesneden of aan gesleuteld worden. DG bracht al een paar bijzondere albums uit en kwam onlangs met opnamen van recitals die Sokolov gaf in Zaragoza, Wuppertal en het Italiaanse plaatsje Rabbi. Naast de twee cd’s zit er een dvd in de box met een recital opgenomen in Turijn.

Op de eerste cd speelt Sokolov muziek van Beethoven. De vroege sonate opus 2, nr.3 komt fantastisch uit de verf. Vanaf maat één sleept Sokolov je – samen met Beethoven natuurlijk – mee in dit muzikale avontuur. Je hoort Beethoven zoeken, en Sokolov zoekt mee. In alle vier delen gebeurt het wonder daar in Zaragoza vorig jaar juni.

Maar zo meeslepend als die Beethoven is – ook de Bagatellen opus 119 zijn zeer de moeite waard – op cd twee vallen de late pianostukken van Brahms (opgenomen in Rabbi in 2019) toch wat tegen. Brahms’ opusnummers 118 en 119 zijn wonderbaarlijk simpel aandoende juwelen, maar er zijn intiemere uitvoeringen denkbaar. Sokolov staat bekend om zijn baaierd aan toegiften na afloop. Die verhogen hier het plezier aanzienlijk. Vooral Rameau is weergaloos.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden