Recensie Theater

‘De Gebroeders Leeuwenhart’ is grappig, treurig en bijzonder ontroerend

De dappere broers Leeuwenhart ontsnappen uit de harde realiteit, maar in hun droomreis komen ze natuurlijk ook tegenover levensbedreigende monsters te staan. Beeld Bowie Verschuuren

Jeugdtheater
De gebroeders Leeuwenhart
HNTjong
★★★☆☆

“Weet je waar mensen het aller-aller-bangst voor zijn?”, vraagt Kruimel aan de kinderen in de zaal. “Een spreekbeurt!” Het jongetje zit op een enorm uitvergroot houten bed, met kussens waarin hij bijna verdwijnt. Wie Astrid Lindgrens boek ‘De Gebroeders Leeuwenhart’ heeft gelezen, weet dat er iets is om nog veel angstiger voor te zijn. De dokter vertelt het in de voorstelling en dan weten Kruimels moeder en broer Jonathan het ook.

De eerste scene in de gelijknamige voorstelling van HNTjong is grappig, treurig en bijzonder ontroerend. Terwijl de familieleden rond het bed van alles bedenken om Kruimel het nieuws te besparen, roept hij ineens vanonder zijn dekbed: “Ga ik dóóód?!” Dat kan helemaal niet als je nog niet eens tien jaar bent. Daar is iedereen het over eens en dus stappen ze samen in een fantasiewereld vol avonturen: Nangijala. Zo brengt regisseur Casper Vandeputte de psychologie achter het verhaal helder in beeld. De dappere broers Leeuwenhart ontsnappen uit de harde realiteit, maar in hun droomreis komen ze natuurlijk ook tegenover levensbedreigende monsters en moeilijke keuzes te staan.

Verdriet

Teun Luijkx zet met Kruimel een geloofwaardig jongetje neer. Met zijn lichtblauwe pyjama en transparante manier van spelen is hij hartveroverend. Rick Paul van Mulligen is als Jonathan een grote broer op wie je kunt bouwen. Zijn spel is mooi gelaagd. Vol enthousiasme sleept hij zijn broertje mee over de hoge bergen, maar we zien hoe verdrietig hij eigenlijk is.

Op weg over de bergen naar het rijk van een tiran en zijn bloeddorstige draak raakt de voorstelling in een stroomversnelling. De mooie live gitaarmuziek en zang van Viktor Griffioen gaat over in harde percussie en heftige geluidseffecten. Maar echt spannend wil het niet worden. De broers bevinden zich in een hoop tumult rond bergbewoners met wapens en wonderlijke personages. Maar omdat we geen link meer zien met hun persoonlijke situatie wordt de voorstelling een beetje betekenisloos. Mooi blijft de manier waarop de acteurs alle spullen in en rond het bed gebruiken om het verhaal vorm te geven. Het houten hoofd- en voeteneind vallen met een flinke knal op de grond. De matrasdelen klappen open en daaronder zijn luiken en gangen.

Als dan uiteindelijk het grote monster verschijnt met zijn lichtgevende ogen, blijven de broers elkaar door dik en dun steunen. Dat is wat ‘De Gebroeders Leeuwenhart’ zo ontroerend maakt.

Age of Rage: waarom smijt dat meisje met een Aldi-taart?

In een politiecel zit een zestienjarig meisje. Ze is vandaag jarig, maar erg feestelijk is het allemaal niet in deze voorstelling van de Toneelmakerij.