Review
De filmkeuze van Hans Kroon
De distributie-afdeling van het gelukkig nog steeds in Amsterdam gevestigde Nederlandse Filmmuseum streeft ernaar iedere nieuwe film van de 90-jarige Portugese filmtovenaar Manoel De Oliveira aan te kopen. Soms lukt dat niet. Voor 'O Convento' (1995) vroegen de producenten een buitensporig hoog bedrag. Aan hoofdrolspelers Catherine Deneuve en John Malkovich hangt nu eenmaal een pittig prijskaartje.
Via een sluipweg bereikt de film nu toch het Nederlandse publiek. In het kader van het Deneuve-retrospectief van het Filmmuseum is hij tijdelijk geïmporteerd en vanaf vandaag af en toe toch in enkele grote steden te zien. Wie De Oliveira bemint, kan er alleen maar vrede mee hebben dat het Filmmuseum dit keer de beurs dicht hield.
Een excentrieke geleerde (Malkovich) wil bewijzen dat Shakespeare een Spanjaard was. Daartoe strijkt hij met zijn mysterieuze vrouw (Deneuve) neer in een aftands Portugees klooster, waar een verleidelijke duivel in mensengedaante -denk aan Goethe's 'Faust' - hen het leven zuur maakt. Wie zijn klassiekers niet grondig kent, zal aan het filosofische gezwets geen touw kunnen vastknopen. 'O Convento' is geen film, maar een omgevallen boekenkast.