Review

De evergreens

Dit voorjaar zocht Lego de publiciteit met een schuldbekentenis. Door het succes was de speelgoedfabrikant de weg kwijtgeraakt. Er zijn te veel verschillende producten op de markt, van computerspellen tot schooltassen en te weinig oorspronkelijke producten - te weinig bouwstenen, zeg maar. De Deense fabrikant van de kleurige plastic blokjes wilde teruggaan naar de basis: meer zelf bouwen en meer prikkelen van de fantasie.

Afra Botman

De stenen waarmee kinderen huizen, dorpen, werelden bouwden zijn in het moderne lego van ondergeschikt belang. Op de schappen in de winkels staan grote en peperdure dozen met tot in detail uitgevoerde kastelen, race-auto's, robotmonsters en, sinds kort, de wereld van Harry Potter. Ieder zwaard, pistool, petje en gereedschap wordt bijgeleverd. Er zelf iets bijverzinnen, of iets bijmaken is helemaal niet meer nodig.

Lego heeft heel lang, vanaf de oprichting in 1949, groei en winst gekend. Het merk behoort tot de top-vier bekende merken in de wereld. Eind vorige eeuw kreeg Lego de bekroning 'speelgoed van de eeuw'. En sinds die tijd gaat de winst achteruit. Lego heeft te duchten van de nieuwe media, zoals Nintendo en computerspellen. Lego is zelf een speler op die markt. De computerspellen (eiland, racers) zijn populair bij de doelgroep (jongens van 8 tot 12 jaar), maar ja, er zijn zoveel computerspellen die ook leuk zijn. Daarom is Lego gaan samenwerken met Microsoft, om samen onoverwinnelijk te worden.

In de winkels blijkt vooralsnog weinig van de spijtkoers. Het aanbod van themadozen is duizelingwekkend. Er is Jack Stone-lego (politie, brandweer) Bob de Builder (bouwvak), Racers (raceauto's) Harry Potter, voetbal, Dinosaurs, Studio, Starwars, Mars en Bionicle. Voor de meisjes is er Lego Scala en Belville, een huishoudelijke variant met poppen. Het is dan ook een misvatting dat Lego terugkeert naar louter de bouwblokjes, aldus een woordvoerder. De diversiteit in de thema's is er juist om de verbeelding van de kinderen te prikkelen. De een ziet zich liever als voetbalster, de ander als poppenmoeder en de derde als allesvernietigend monster. Voor alle smaken is er wel wat, en verder is er niets op tegen om alle elementen bij elkaar te voegen en een nieuwe creatie te maken.

Het is een strategie die onaangenaam is voor de portemonnee van de ouders, maar die kinderen aanspreekt, en ook de fabrikant weer in de zwarte cijfers moet helpen. Want die weet: wie eenmaal een eerste doosje koopt, koopt er gemiddeld nog elf achteraan.

Lego heeft een website met voor de meeste thema's een eigen pagina of game (Bionicle): www.Lego.com.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden