FilmrecensieFilles de Joie

De drie uitstekende actrices in ‘Filles de Joie’ krijgen weinig ruimte voor echte verdieping

De drie meisjes van plezier, Axelle, Conso en Do.Beeld *

Filles de Joie
Regie: Frédéric Fonteyne & Anne Paulicevich
Met Sara Forestier, Noémie Lvovsky, Annebelle Lengronne.

In het donker, in de regen, begraven drie mensen een lichaam. De openingsscène van een film die op dezelfde plek zal eindigen. Tegen die tijd is duidelijk wie de gravers zijn, en wie de dode. Ondertussen hebben we meegekeken in de levens van drie sekswerkers. Iedere dag steken ze samen de Belgische grens over om in een witte villa, onder sprookjesachtige pseudoniemen als Athena, Circe en Sheherazade mannen te ontvangen.

Filles de joie, meisjes van plezier, duiken in films meestal op als decorstuk of bijfiguur. De Franse actrice Anne Paulicevich, die het scenario schreef en haar regiedebuut maakt, wilde ze juist centraal zetten en niet als slachtoffer.

Dat lukt maar deels. Axelle (Forestier) heeft thuis niet alleen drie jonge kinderen en een bemoeizuchtige moeder, ze worstelt ook met een stalkende ex. De geliefde van Conso (Lengronne) noemt haar enthousiast ‘zwarte panter’, maar blijkt weinig betrouwbaar. En de wat oudere Do (Lvovsky), type rijtjeshuis, krijgt van haar gezin weinig waardering voor haar zuurverdiende centen.

De drie uitstekende actrices hebben mooie momenten in de pauzes, tussen de klanten door, maar het scenario geeft ze weinig ruimte voor echte verdieping. Zo blijven we hangen in een wereldje waar vrouwen schuilen tegen rottige mannen en verbaast het niet dat er een dode valt. Een nauwelijks bevredigende wending, die hooguit een beetje wordt goedgemaakt door een onverwacht, hartveroverend dansje – van een man.