Recensie Theater

‘De drie musketiers’ is puur bostheater dat kijkt als een jongensboek

De drie musketiers in het Amsterdamse Bostheater Beeld Sofie Knijff

THEATER 
De Drie Musketiers 
De Warme Winkel/Bostheater
★★★★☆ 

Van sloophout in elkaar geflanste bouwsels die met een enkele kunstgreep zomaar in een marktplein, stad of kasteel veranderen. Briesende jongemannen in leren tuigjes, die als bereden paarden ronddraven. Hoofdpersoon is D’Artagnan, die in drollenvanger en met continu verbaasde bolle wangen zijn coming of age gaat beleven.

Niets in ‘De drie musketiers’ van De Warme Winkel, deze zomer te zien in het Amsterdamse Bos, heeft met de realiteit van doen. Niets lijkt op onze werkelijkheid of op die van de zeventiende eeuw, waarin Alexandre Dumas zijn avonturenroman situeerde. En toch.

Het ogenschijnlijk onbeholpen timmerwerk (decor: Juul Dekker) doet wat middeleeuws aan. Hedendaagser is de bromfiets waarvoor broekie D’Artagnan zijn vermoorde paard verruilt. Dat geldt ook voor de glimmende motor die de drie musketiers berijden. En voor het terloopse advies dat je voor (financiële) zekerheid beter in een Tesla kan stappen dan in de bitcoin.

De drie musketiers. Beeld Sofie Knijff

Tegelijk wijst een almaar dreigender kabouterkolonie weer in een heel andere richting. Net als het geval van een uit de dood opgestane geliefde. Of het ertoe doet?

De charme van deze theaterversie schuilt in de onorthodoxe kijk van De Warme Winkel op theater. Niks stijlvast, niks binnen de lijntjes kleuren, maar kijken wat het onderwerp aan creativiteit oproept. En vooral de sprookjesachtige omgeving van dit bos als inspiratiebron omarmen.

Het is een verrukkelijk door elkaar lopen van legende, sprookje en stripverhaal, van vormvondsten en knipogen naar het nu. Sterke overdrijving is een herhaald stijlelement, dat voorkomt dat grappen plat worden. Hard teruglopende figuren suggereren de snelheid van de wagen waar ze net afgevallen zijn. Overvliegend Schipholgeraas krijgt – o ironie – telkens een kruisteken van de kardinaal.

Theatraal avontuur

De Warme Winkel heeft het in wezen simpele goed-tegen-slecht-verhaal omgevormd tot een heel eigen theatraal avontuur. Puur bostheater, dat kijkt als een jongensboek. Benjamin Moen, een van de voor deze productie aangetrokken jonge acteurs, is een heerlijk onhandige mollige D’Artagnan, die met de echte drie musketiers ten strijde trekt, bijna aan het spit wordt geregen en natuurlijk het kwaad overwint.

Het spektakel is verrijkt met smakelijke groepschoreografieën en een filmische soundscape (Wim Conradi). Wat wil je nog meer. Het filosofietje aan het eind over amusement of verdieping, aandacht of afleiding, is net licht genoeg om er geen al te moralistisch puntje aan te zuigen. En wordt terecht afgemaakt met een (voor de tigste keer) heel even ontbloten van twee kabouterbillen.

Amsterdamse Bostheater t/m 31-8. Info: dewarmewinkel.nl / bostheater.nl 

Lees ook:

De Drie Musketiers trekken naakt ten strijde tegen plat amusement

Het 19de-eeuwse verhaal van ‘De Drie Musketiers’ zit vol goedkope spanning. Theatergroep De Warme Winkel gaat daar grondig mee aan de haal in het Amsterdamse Bostheater. Het resultaat: vunzigheid met diepgang.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden