null Beeld

Swipen en klikkenKelli van der Waals

De domme keuze van de Gorilla Glue Girl heeft haar nochtans goede dingen gebracht

Haar supersterke Got2b Glued Blasting Freeze-haarspray was op, dus Tessica Brown moest improviseren. Thuis stond een fles Gorilla Glue-spray, een soort spuitbare secondelijm. Ze spoot het in haar strak achterovergekamde haar, dat weken later nog steeds onbeweeglijk tegen haar hoofdhuid zat geplakt, als een soort helm. Wanneer ze er met haar lange nagels tegenaan tikte, kon je het horen: klik-klik-klik. Miljoenen mensen keken naar het TikTok-filmpje waarin Brown demonstratief verhaalt over haar vastgelijmde kapsel.

“Mijn haar zit al een maand zo, en daar heb ik niet voor gekozen”, zegt ze met een brok in haar keel. Ze houdt haar lege haarsprayfles omhoog, en dan de lijmspray. “Slecht, slecht, slécht idee. Mijn haar beweegt niet meer. Ik heb het al vijftien keer gewassen.” Het filmpje moest een waarschuwing zijn voor wie toevalligerwijs op hetzelfde zotte idee zou komen, en waarschijnlijk een roep om hulp. Het waren tevens zestig seconden puik entertainment, die gauw de wereld rondgingen.

Ongeluk is spektakel en een directe route naar viraliteit op sociale media. Vandaar dat gevaarlijke challenges zo succesvol zijn online: die tarten de kans dat het verkeerd gaat en trekken dus kijkers, likes en imitators. In 2014 staken tieners zichzelf in brand in het kader van een fire challenge en in 2018 was het hip om te kauwen op een wasmiddel-pod. Populaire YouTubers laten zich door hun volgers graag ‘uitdagen’ tot idiote acties. Toen Instagram rond 2015 een mainstream gewoonte begon te worden, lieten gebruikers zich bungelen van wolkenkrabbers en begaven ze zich op de uiterste randjes van kliffen en ravijnen om opwindende foto’s aan hun volgers te presenteren. Do it for the ’gram, zeg je dan. Als je geluk hebt levert het een paar duizend likes op.

De eerste copycats zijn al opgestaan

Maar de pech van Brown had een bepaalde je ne sais quoi, een X-factor die leidde tot een wereldpubliek. Die zit hem erin dat het zo’n lekker klein en praktisch probleem is. Onbedoeld bovendien, een oprechte tragedie. En nog herkenbaar ook – relatability is een belangrijke factor in online succes. Wie wordt niet af en toe overspoeld door de hete realisatie dat hij iets heel doms heeft gedaan, zonder een idee van hoe dat weer recht te zetten? We zitten allemaal weleens op de blaren van een domme keuze.

Maar niet zó’n domme keuze, waardoor we toch met enige superieure afstand kunnen genieten van dit hedendaagse variété. Er zouden maar liefst 1,4 miljoen posts over het incident zijn geplaatst, op verschillende sociale media. Veel grapjes natuurlijk, tot haar ongenoegen staat Brown nu bekend als de Gorilla Glue Girl. Dat heeft haar nochtans goede dingen gebracht. Aan het einde van een lange rij mensen die haar probeerden te helpen, stond een bekende plastisch chirurg in Beverly Hills. Die ontwikkelde een speciaal oplosmiddel en opereerde haar gratis (een behandeling die anders twaalfduizend dollar had gekost). Brown heeft nu een manager en verkoopt T-shirts.

Die manager is trouwens degene die Brown met de chirurg in contact bracht – opdat meerdere partijen mee kunnen liften met het virale succes van deze huis- tuin- en keukentragedie. Never waste a good meme. Ook zijn de eerste copycats al opgestaan. TikToker Avani Reyes filmde zichzelf huilend op weg naar de Eerste Hulp, met Gorilla Glue die ze ‘per ongeluk’ door haar haar had gekamd. Want dat is online variété: om naar kijken én om aan mee te doen.

Kelli van der Waals bespreekt opvallende trends en discussies in online media. Eerdere columns vind je hier.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden