null Beeld Werry Crone
Beeld Werry Crone

Klassiek & zoPeter van der Lint

De diverse effecten van een rood potlood

Stemmen in het Concertgebouw. Dat maakte de week echt bijzonder. Stemmen doen ze daar natuurlijk normaal ook erg vaak, maar dan is de hoboïst voorzitter van het stem­lokaal. Nu zat er een andere. In de wachtrij klonk uit de speakers het opzwepende laatste deel uit Dvoráks Achtste symfonie. Trompetten die je als klaroenen naar de Spiegelzaal tetterden waar de stemhokjes zich bevonden. Het rood van het potlood paste wel in die omgeving, mijn tweede huis als het ware. Ik had er al een maand of drie geen voet meer gezet.

Virtueel kun je er uiteraard wel binnenstappen, via de concerten die er gestreamd worden. Deze week was daar een ware hausse van, waardoor het soms moeilijk kiezen is. Donderdag werd tegelijkertijd een concert van de broers Jussen uit het Concertgebouw gestreamd, alsmede de opening van het Opera Forward Festival vanuit Nationale Opera & Ballet. Daar werd de live­stream van Weills Die sieben Todsünden een groot succes, al hadden sommige kijkers last van wat technische kinderziektes. Bij mij liep het gesmeerd en liet de live film-opera van Ola Mafaalani grote indruk achter.

Na afloop kon je Dudamel ‘Wow!’ horen zeggen

Op dezelfde avond was het Concertgebouworkest met Antonio Pappano en pianist Igor Levit te bewonderen. Eerder maakte Philippe Jordan zijn debuut bij het orkest, en nog weer eerder was Gustavo Dudamel er. In mijn kijkagenda moest het rode potlood veel wegstrepen. Dudamel stond na acht jaar weer voor het orkest en ging voor in een voorbeeldig uitgevoerde Vierde symfonie van Mahler met de prachtige sopraan Camilla Tilling in het laatste deel. Na afloop kon je Dudamel ‘Wow!’ horen zeggen, en die bewondering gold ­geheel terecht het uitmuntende orkest.

Dudamel won deze week voor zijn opname van Charles Ives’ complete symfonieën met het Los Angeles Philharmonic een Grammy Award. Het klassieke deel van de jaarlijkse prijzenregen hangt er altijd een beetje bij. De meeste aandacht gaat uit naar de pop­muziek. Zo kon Beyoncé, van wie ik een grote fan ben, er weer een aantal beeldjes op haar al volle plank bij zetten. In het praatprogramma De Vooravond werd daarover gesproken en bij de aankondiging werd gezegd dat Beyoncé een record had gebroken. De meeste Grammy’s ooit. Nou ja, op een dirigent na, maar dat telt niet helemaal mee, werd er bij de vooraankondiging gezegd.

Hier moet ik toch even ingrijpen

Dat telt niet helemaal mee? Hoezo niet? Hier moet ik toch even ingrijpen, hoezeer ik Beyoncé haar record ook gun. De dirigent om wie het gaat is Sir Georg Solti, de wereldberoemde Hongaarse maestro die van het Chicago Symphony Orchestra in de 25 jaar dat hij daar chef was een nog beter toporkest maakte. Hij won 31 keer een Grammy, en hij zal vast ooit worden ­ingehaald door Beyoncé, die daarvoor nog maar vier Grammy’s nodig heeft. Maar nu nog niet! Solti telt voor de volle honderd procent mee, en hij staat met rode stip nog steeds bovenaan.

James Levine, Solti’s collega in New York, won in zijn carrière slechts tien Grammy’s. Hij was een topmaestro, die in ruim vier decennia van het orkest van The Metropolitan Opera het beste Wagnerorkest ter wereld maakte. Op 9 maart overleed hij, al werd dat pas afgelopen woensdag bekendgemaakt. Dat was tekenend. Levine stierf alleen en werd zonder eerbetoon begraven. De maestro viel van zijn troon door de beschuldigingen dat hij zich meermaals had opgedrongen aan jonge mannen. De opera ontsloeg hem. Zangers plaatsten op sociale media warme herinneringen aan de zangersdirigent pur sang. Stemmen die niet kunnen verhinderen dat er voorgoed een rood kruis door Levines naam staat.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden