Senta (Elisabeth Hetherington) trekt een sprintje naar de Hollander (Martijn Cornet). De duivel (Arnout Lems) kijkt van bovenaf toe.  Beeld Ben van Duin
Senta (Elisabeth Hetherington) trekt een sprintje naar de Hollander (Martijn Cornet). De duivel (Arnout Lems) kijkt van bovenaf toe.Beeld Ben van Duin

RecensieVliegende Hollander

De coronaveilige Vliegende Hollander is knap geslaagd

Opera
Vliegende Hollander
Holland Opera
★★★★☆

Hij kan zo de catwalk op ter promotie van zeemanskleding volgens de laatste mode: Martijn Cornet draagt met verve zijn outfit in ‘Vliegende Hollander’. De bariton is de schipper in de nieuwe creatie van Holland Opera die de komende tijd in de Amersfoortse Veerensmederij is te zien.

Stoer is hij ook, de Hollander, staand achter de piano in zijn zorgvuldig verschoten kledij naar een ontwerp van Martijn Kramp. Wanneer de machtige overjas uitgaat draagt hij een gilet, daarbij een nonchalant omgeknoopt sjaaltje. Smaakvolle details die tekenend zijn voor de gehele productie: niets is zomaar.

Corona is een ramp voor de podiumkunsten, een drama dat op zichzelf al voldoende stof voor een muziektheatraal stuk oplevert. Holland Opera stroopte de mouwen op en stak een bestaand, wereldberoemd werk in een nieuw jasje. Wagners ‘Der fliegende Holländer’ revisited, geregisseerd door Joke Hoolboom.

De Veerensmederij geeft ruimte aan de luisteraars onderling, maar ook aan een strakke enscenering: brokken geschiedenis wisselen af met het ruime sop in bewegend beeld recht vooruit, links trekt een percussionist de aandacht, rechts een uitgeklede piano. God (Stephanie Desjardins) heeft haar eigen glazen kamer, een mini-ensemble en een eigen balkon. Vanaf de loopbrug wordt een en ander gadegeslagen.

Dit alles vaart op de eclectische muziek van Niek Idelenburg, de artistiek leider van het gezelschap die hiermee zijn eerste opera aflevert. Hij componeerde gemakkelijk in het gehoor liggende neo­barok met een scheut jazz en een vleugje minimal, en laat zijn voorliefde voor Bach doorschemeren in het verhaal over de nietsontziende handelaar die de Kaap wil ronden.

Soms sijpelt de strikte regie door in de muzikale swing, en komen zangers en instrumentalisten gereserveerd over. Daar staat tegenover dat het slagwerkgeroffel hartkloppingen teweegbrengt en Elisabeth Hetherington (Senta), de geliefde van de schipper, niet te beroerd is om een sprintje te trekken. Haar stemkwaliteiten, net als die van Stephanie Desjardins en Arnout Lems (Duivel) zijn voortreffelijk.

Al met al is zo’n onderneming in het nieuwe normaal niet zonder risico. Gewone operalocaties, met een geschikte akoestiek en voldoende toneelfaciliteiten, zijn niet ruim voorradig in de anderhalvemeterwereld, en ieder alternatief heeft wel een bezwaar. De thuisbasis van Holland Opera in Amersfoort biedt soelaas, de uitwerking van deze in crisistijden opgetuigde performance is knap geslaagd.

‘Vliegende Hollander’ t/m 13 september in de Veerensmederij, Amersfoort. Info: hollandopera.nl

Lees ook:

Aloude sage ‘De Vliegende Hollander’ zegt wat over onze vele vlieguren

De mythe over de niets ontziende, zichzelf verrijkende en vervloekte Hollander staat voor de huidige tijd, overvol vlieguren en verregaande globalisering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden