Interview Kunstbeloften

De buurt wil dat Pip Passchiers renbaan blijft, dat zou ze te gek vinden

Beeld Werry Crone

Het eerste grote kunstproject in de openbare ruimte van Pip Passchier valt in de smaak bij omwonenden. ‘Het is wel heel anders als je werk op straat staat.’ 

Van enige afstand lijkt het alsof er een atletiekbaan is uitgezet in het Lloydkwartier in Rotterdam. In de brede, groene middenberm van de Lloydstraat zijn kalklijnen getrokken. Er staan kleurrijke hordes en twee scheidsrechterstoelen. Maar er is wel iets geks met de hordes. Ze hebben afwijkende vormen of zijn zo hoog dat het onneembare hindernissen zijn.

Het is ook niet de bedoeling dat mensen er al rennend overheen springen. ‘Please, Do Not Run’ is de titel van het werk. En dan valt het kwartje, de hordes zijn kunstobjecten. Voor alle duidelijkheid staat het ook aangegeven op een betonnen tegel die in het gras ligt bij het begin van de renbaan: ‘Kunst – niet klimmen’. Dat verbod geldt niet voor de scheidsrechterstoelen. Daar mogen voorbijgangers wel in klauteren om van bovenaf haar eerste grote kunstproject in de openbare ruimte te bekijken, zegt beeldend kunstenaar Pip Passchier (23).

Glunderend wijst ze tijdens een rondje over de baan naar een flesje water dat iemand heeft achtergelaten, wat de illusie van een atletiekbaan nog versterkt. “Ha, interactie met het publiek”, roept ze opgetogen. Laat dat nou precies zijn wat haar voor ogen staat met haar kunst.

Het heeft heel wat zweetdruppels gekost, niet alleen van haarzelf, maar ook van vrienden en familieleden om dit project te realiseren. Snikheet was het toen ze met vereende krachten de dertig betonblokken van elk dertig kilo moesten verankeren, waarop de hordes zijn geplaatst. “De grond is hier keihard. We hebben er een mechanische grondboor bij moeten halen.”

Drie maanden heeft ze gewerkt aan de renbaan, die deel uitmaakt van het kunstproject ‘Stadsstukken’, een tijdelijke kunstroute langs stille, ongeziene plekken in Rotterdam. De initiatiefnemers willen hiermee jonge ontwerpers en kunstenaars de kans bieden om hun werk aan een groot publiek te laten zien. Voor Pip Passchier was het ook de eerste opdracht voor een installatie die voor langere tijd (drie maanden) in de openbare ruimte staat.

Nederland, Rotterdam, 31 juli 2019. Pip Passchier. Foto: Werry Crone Beeld Werry Crone

Omdat haar atelier veel te klein was, moest ze tijdelijk elders een ruimte huren voor het maken van de vijftien hordes. Het was ‘tof’ om zo groot te werken, zegt ze. “Ook heb ik veel geleerd, want het is toch wel heel iets anders als je werk op straat staat dan in een galerie. Je krijgt bijvoorbeeld te maken met veiligheidseisen. De hordes mogen niet omvallen als mensen eraan trekken of er op gaan zitten, wat niet de bedoeling is, maar dat kan natuurlijk wel gebeuren. Daarom moesten ze extra stevig worden verankerd.” Omdat buitenkunst weerbestendig moet zijn, bracht ze een beschermende lak aan op de verf. “De hordes zijn van hout, het liefst had ik ze van staal gemaakt, maar dat liet het budget niet toe. Door te besparen op het materiaal heb ik in ieder geval quitte kunnen spelen.”

Onderdeel van haar installatie is ook dat de kunst reageert op de omgeving. In de Lloydstraat met zijn verbouwde pakhuizen, creatieve bedrijven en horeca, viel Passchier de grote, lege groenstrook tussen de gebouwen op. “Die zorgt voor ruimte, maar kan best wat beweging en kleur gebruiken.” In haar werk draait het altijd om het spanningsveld tussen sport en kunst. “Ik heb gezocht naar iets wat mensen meteen associëren met spel en sport, maar dan wel met gekke vormen, waardoor ze zich afvragen: is dit wel een renbaan? Ik hoop dat mensen nu ook anders kijken naar deze locatie en naar de openbare ruimte op zich. Inrichting van openbare ruimte kan verschillende functies hebben. Deze groenstrook kun je nu ook als een speelveld gaan zien en gebruiken.”

Omwonenden hebben op één uitzondering na positief gereageerd. Als ze weleens langs fietst, ziet ze mensen er rondjes lopen met de hond of een kind dat het hele parcours rent. “De buurt vindt dat de renbaan moet blijven. Dat zou ik zo te gek vinden, al zou ik hem dan wel van duurzamer materiaal willen maken.” En de bestemming als haar installatie wel weg moet? “Je wilt dit natuurlijk het liefst in z’n geheel verkopen. Maar als iemand een losse horde wil of een paar betonblokken, valt daarover te praten.”

Pip Passchier, ‘Please, Do not Run’, te zien t/m 22 sept. in de Lloydstraat, Rotterdam.

‘Ik hoop op een mooie, internationale première’ 

Beeld Bram Petraeus

Filmmaker Zara Dwinger (1990) is net terug uit het stadje Villamoura in de Algarve, Portugal. Daar speelt haar volgende korte film zich deels af. Voor het eerst schreef ze ook zelf het script, dat in juni werd goedgekeurd door het Filmfonds. Voor het maken van de film met Sara Luna Zoric in de hoofdrol, kreeg ze 40.000 euro. De voorbereidingen zijn nagenoeg afgerond. Volgende maand beginnen de opnames en ze verwacht dat de film in november klaar is. Dan is het hopen op een ‘mooie internationale première’. “Ik ga hem voor een aantal filmfestivals insturen.” Samen met Nena van Driel, met wie ze op de filmacademie zat, werkt ze ook nog aan een lange speelfilm. Waar die over gaat is voorlopig geheim. In oktober wil ze het voorstel indienen bij het Filmfonds. En dan verhuist ze binnenkort ook nog naar een groter huis. “Het is erg druk maar ook heel leuk allemaal.”

Lees ook:

Afgestudeerd met hoge cijfers, maar hoe word je daarna kunstenaar?

Ze studeerden veelbelovend af met hoge cijfers. Hoe word je daarna kunstenaar? Trouw volgt de komende jaren vier kunstbeloftes op weg naar hun doel. Afl. 1: op de drempel. 

Hoger loon kan kunstenaars ook van de wal in de sloot helpen

Met alleen een beter loon voor kunstenaars is minister Van Engelshoven er niet. Als de kunstensector niet meer te besteden krijgt, bijten kunstenaars zich alleen maar in de staart.

Nederland, Rotterdam, 31 juli 2019. Pip Passchier. Foto: Werry Crone Beeld Werry Crone
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden