null Beeld

Klassiek & zoPeter van der Lint

De best betaalde sopraan uit het internationale operacircuit kwam in het geweer tegen het mondkapje

Op sociale media ging het deze week los over een uitspraak van de Russische diva Anna Netrebko. De best betaalde sopraan uit het internationale operacircuit kwam in het geweer tegen het mondkapje. Op Facebook zette ze een foto van zichzelf, gehuld in blingblingmondkapje en Gerard Joling-veren. Erboven stond geschreven – sommige woorden in schreeuwerige kapitalen – dat ze het belachelijk vindt dat zangers en orkestleden verplicht worden om tijdens repetities mondmaskers te dragen. Zingen met een kapje op is een misdaad tegen gezondheid, stem, longen en hart, noemt ze het. La Netrebko zal het daarom categorisch blijven weigeren. En de goegemeente viel massaal over haar heen. Arrogant, geprivilegieerd en onverantwoord waren de meest voorkomende termen.

Netrebko’s uitspraken waren dan ook behoorlijk opvallend in een week waarin juist veel van haar gerenommeerde collega’s zich zonder al te veel problemen neerlegden bij de protocollen van de enkele operatheaters die nu nog open zijn. De duurste tenor van dit moment Jonas Kaufmann bijvoorbeeld, of de sopranen Sondra Radvanovksy, Linda Watson en Elena Stikhina en de baritons Ludovic Tézier en Wolfgang Koch. Grote internationale namen die via een livestream te zien waren in respectievelijk Giuseppe Verdi’s Aida uit Parijs en Richard Strauss’ Salome uit Milaan.

De Parijse Bastille en de Milanese Scala zijn een jaar gesloten geweest. Afgelopen week presenteerden ze voor het eerst sinds maart vorig jaar weer een live-enscenering in hun zaal. Nog steeds zonder publiek maar mét groot orkest, koor en solisten. Alle orkestmusici en koorleden hadden mondkapjes op, net als de beide Italiaanse dirigenten Michele Mariotti en Riccardo Chailly. Zij gaven het goede voorbeeld al zag je aan het eind van Salome in Milaan dat een uitgeputte Chailly wel naar adem moest happen. Zijn mondkapje ging heftig heen en weer.

De bloeddorstige perversie van Salome

De nieuwe Salome-enscenering van Damiano Michieletto had vorig jaar maart in première zullen gaan op het moment dat Noord-Italië op slot ging. Fijn dat die nu alsnog te zien was via de platforms van Rai-televisie. Een dvd volgt waarschijnlijk later. De enscenering zit vol symboliek, met op het eind het beroemde Salome-schilderij van symbolist Gustave Moreau in een verrassende en spectaculaire hoofdrol. Net als in zijn schitterende Rigoletto in Amsterdam speelt Michieletto met een inventief, gesuggereerd verleden tussen het meisje Salome en haar stiefvader Herodes. Een gruwelijke jeugd, waardoor de bloeddorstige perversie van Salome (sterk gezongen door Stikhina) een hele nieuwe laag krijgt. De opzwepende Dans met de zeven sluiers is fenomenaal uitgewerkt met zes dubbelgangers van Herodes en een jurk die bloedt. Chailly is op zijn best in dit soort partituren. De precisie die hij met het orkest bereikt is van grote klasse.

De politiek-geladen Aida van Lotte de Beer was ook al zo’n schot in de roos. Niet alles werkte in deze productie even soepel of logisch, maar uiteindelijk groeiden de zwarte poppen voor de Ethiopische Aida en haar vader uit tot levende wezens die ontroerden en een ziel hadden. De hoogblonde Radvanovsky gaf haar Aida-pop een prachtige stem mee, en zette na aanvankelijke twijfels over dit concept haar ego overtuigd opzij. Waardoor ze paradoxaal nóg meer een Aida werd om nooit te vergeten. De Beers aanpak van de beruchte Triomfmars zag er spetterend virtuoos uit. De humoristische tegendraadsheid spatte ervan af. En de ontroerende, tot nadenken zettende slotscène zal ik niet licht vergeten.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden