Review

De ballerina’s blikken terug

Regie: Dayna Goldfine en Dan Geller. In 3 bioscopen.

De Amerikaanse documentairemakers Dayna Goldfine en Dan Geller kwamen zes jaar geleden op het schitterende idee om een reünie van het Ballet Russe te filmen. De ontmoeting met de inmiddels stokoude dansers – die elkaar zo’n veertig jaar niet meer hadden gezien – inspireerde de makers om de geschiedenis van het befaamde dansgezelschap verder in kaart te brengen en een helse zoektocht naar overgeleverd filmmateriaal te ondernemen.

De documentaire die nu na zes jaar research is voltooid, puilt uit van mooie, oude zwart-wit opnames waarin de jonge sterdansers op internationale podia hun kunsten tonen. We zien de zogeheten ’baby ballerina’s’ aan het werk, drie Russische meisjes van 12, 13 jaar die voor de oorlog als professionals werden geëngageerd.

Diezelfde meisjes zien we als kwieke, oude dametjes terug, vertellend over vermaarde choreografen als George Balanchine en Leonide Massine. Onder hen de inmiddels overleden Dame Alicia Markova en Nathalie Krassovska en de Amerikaanse prima ballerina Maria Tallchief.

En natuurlijk, de wisselwerking tussen heden en verleden roept een boel nostalgie op, maar wat zou een interviewer als Heddy Honigmann hier op zijn plaats zijn geweest. Dansers zijn nu eenmaal niet per se de boeiendste vertellers. Een goede interviewer had hier waarschijnlijk wonderen kunnen verrichten. Nu blijft het allemaal wat plechtstatig, en de Amerikaanse voice-over die in jubelstemming over alle hoogte- en dieptepunten bericht, maakt het nog een graadje oubolliger.

Wat rest, is een documentaire met een enorme informatiedichtheid. Na de dood van oprichter Serge Diaghilev in 1929 – zo leren we – werd het Ballet Russe gesplitst in het ’Original Ballet Russe’ en het ’Ballet Russe de Monte Carlo’. De wedijver tussen beide gezelschappen staat min of meer centraal en zorgt voor veel sappige verhalen, maar leidt in de jaren vijftig en zestig ook tot een neergang en uiteindelijk tot de ondergang van de dansinstituten. De krasse knarren geven nu les, en draaien nog een zalig pirouetje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden