De Amsterdamse roadmovie die het Nederlandse filmlandschap injecteert met nieuwe, frisse energie

Bilal Wahib, Daniël Kolf en Oussama Ahammoud als drie vrienden die eens een dagje van school spijbelen.

★★★★☆
De Libi
Regie: Shady El-Hamus. Met Bilal Wahib, Daniël Kolf en Oussama Ahammoud.

Regisseur Shady El-Hamus levert met ‘De Libi’ een geweldige eerste speelfilm af. Knap hoe hij met drie jonge, seksbeluste grapjassen steeds de juiste toon treft.

Wat lekker om de drie Amsterdamse vrienden Bilal, Gregg en Kev een dag lang in actie te zien. Ze zitten in het eindexamenjaar van de mavo, maar naar school gaan, is wel het laatste wat ze willen. Ze doen wat alle scholieren wel eens doen op een mooie lentedag: spijbelen, blowen en flirten en in het geval van Bilal fantaseren over een toekomst als hiphopartiest. De drie doen dat met zo’n aanstekelijke energie en droogkomische bravoure, dat je meteen voor ze valt.

De premisse is simpel: de schooljongens lopen overdag een stel leuke studentes tegen het lijf, en worden uitgedaagd tot een ontmoeting in de Jimmy Woo. Iedereen weet dat de nachtclub bij het Leidseplein een streng deurbeleid voert. De jongens zullen iets moeten verzinnen om op de gastenlijst te komen.

Traditie

En zo slingeren ze even later in hun kleine, rode Canta over de trambaan, knipogend naar het fietstochtje over dezelfde tramrails in Paul Verhoevens ‘Turks Fruit’. Regisseur Shady El-Hamus, zoon van de Nederlands-Egyptische acteur Sabri Saad El-Hamus, levert met ‘De Libi’ een geweldige eerste speelfilm af. Hij weet in welke traditie hij staat. Vrolijk groet hij in zijn film andere Amsterdamse filmmakers als Eddy Terstall en Sam de Jong, om vervolgens zijn eigen koers te varen.

Knap is het hoe hij met zijn drie jonge, seksbeluste grapjassen steeds de juiste toon aanslaat. Geregeld zet hij ze een hak. De jongens gaan naar de Wallen, pochen over hun hoerenbezoek, terwijl we zojuist hebben gezien dat ze er niets van bakken. En het tempo blijft hoog, want voordat je het weet hebben de vrienden een paar toeristen (‘die Amsterdam naar de tering helpen’) de verkeerde kant op gestuurd, naar Amstelveen.

Serieuzere zaken als alledaags ­racisme en etnische profilering door de politie (de jongens hebben Noord-Afrikaanse en Surinaamse wortels) worden in heldere scènes neergezet, waarbij het witte superioriteitsgevoel even komisch als doeltreffend wordt aangekaart. Zo worden ze door feestende, witte hipsterjeugd in een kapitaal pand in het ‘nette’ Amsterdam-Zuid aangezien voor dealers. Wat volgt is een afdaling in de hel bevolkt door Zuid-jeugd die door drank en drugs volkomen van de wereld is. Het is een aanstekelijke omkering van rollen, want de jongens uit de buitenwijk schrikken zich een hoedje.

Met flair

Het is een tijdje geleden dat een Nederlands speelfilmdebuut zo formidabel de registers van de droogkomische jeugdfilm bespeelde, maar El-Hamus speelt het klaar met drie energieke lefgozertjes die in een ­etmaal hun coming-of-age beleven. Sam de Jongs Amsterdamse jeugdfilm ‘Prins’ uit 2015 komt misschien nog het meest in de buurt, al was die film visueel wel iets avontuurlijker.

De Libi (Het Leven) moet het als komische roadmovie vooral van zijn hoofdrolspelers hebben die alle drie eerder te zien waren in de serie ­‘Mocro Maffia’, maar hier pas echt tot hun recht komen. Een gevoelig thema als racisme wordt met flair behandeld, met opgewekt gemoed, of zoals Bilal steeds zegt om de gemoederen te bedaren: ‘Rustig, relax, geen stress!’ Een film kortom die het Nederlandse filmlandschap injecteert met nieuwe, frisse energie. En mocht er een vervolg komen, dan graag ook met een hoofdrol voor Bilals bijdehante zusje.

Elke week worden de nieuwste films besproken door onze recensenten. U leest de recensies hier.

De jonge Nederlandse filmmaker Sam de Jong heeft met ‘Goldie’ een spetterend Amerikaans debuut

MOVIES THAT MATTER - Filmmaker Sam de Jong maakt met ‘Goldie’ een spetterend Amerikaans debuut, over drie zusjes die uit handen van jeugdzorg proberen te blijven. Hij baseerde het verhaal deels op het leven van zijn hoofdrolspeelster Slick Woods, inmiddels een wereldberoemd fotomodel.