recensie

De ABBA-formule is nog steeds niet uitgewerkt

Tanja, Sophie en Roos in het Beatrixtheater. Beeld Brinkhoff-Moegenburg

Musical
Mamma Mia!
Stage Entertainment
★★★★☆

Het format van Mamma Mia! staat als een huis. Legendarische ABBA-songs smeden een romantisch verhaal aan elkaar over Sophie, die tot wanhoop van haar moeder haar ware vader zoekt. De bekende, iets aangedikte arrangementen zorgen daarbij voor veel herkenning en nostalgie en daarbovenop liggen humor en opzwepende dansscènes; het publiek kan amper stil blijven zitten.

De bijna twintig jaar oude musical speelde vanaf 2003 een paar jaar in Nederland met Simone Kleinsma als Donna, de moeder van Sophie. Vanaf 2009, vlak nadat de gelijknamige film met Meryl Streep uitkwam, toerde de voorstelling hier met Lone van Roosendaal als Donna. Muziek en tekst zijn in deze derde ronde identiek aan de eerdere versies. Coot van Doesburgh vertaalde de liedjes destijds soepel, met zinnen als: 'Money, money, money, armoe kannie, bij de rijke lui'. De vraag is of een nieuwe cast de oude kan evenaren en of het niet een herhaling van zetten wordt.

Strakke choreografieën

Gelukkig is de voorstelling zeker niet ingezakt of stoffig. De kleurrijke en smaakvolle kostuums maken je vrolijk. Het basale decor waarbij witte ronde muren gecombineerd worden met flitsende projecties ziet er fris uit. En het ensemble danst de strakke, staccato choreografieën stuiterend van energie - al lijken ze soms wel heel hard te moeten werken om met een niet al te grote groep het enorme toneel van het Beatrixtheater te moeten vullen.

De invulling van de rest van de cast is wisselend qua niveau. Jolijn Henneman (Sophie) speelt sprankelend, maar haar hoge, heldere stem klinkt soms wat dun. Soy Kroon doet het prima als Sky. Antje Monteiro (Donna) is van een ander kaliber dan haar voorgangers. Haar stem is weliswaar warm, maar ze zingt niet altijd zo scherp getimed als de ABBA-liedjes vragen. Daarbij komt ze als actrice pas tegen het eind van de voorstelling wat op dreef. Haar spel, en ook dat van verschillende collega's is weinig genuanceerd: er missen subtiele blikken die precies het verschil hadden kunnen maken.

Daarentegen zorgt de sterke chemie tussen Hilke Bierman (Roos) en Emiel de Jong (Bart) voor geweldige hilarische scènes. Ook Sophia Wezer (Tanja) trekt met haar perfect getimede humor het niveau omhoog. Bierman en Wezer zingen bovendien beiden prachtig en hun aanstekelijke ironische speelplezier doet het publiek stuiteren. Samen met de muziek van ABBA geven zij de voorstelling vier sterren.

Elke week bespreken onze recensenten nieuwe voorstellingen. U leest ze hier.

Lees ook:

Zo kwam Abba weer bij elkaar

Abba is voorgoed verleden tijd, zeiden de leden van de Zweedse band jarenlang. Nu komen ze toch weer samen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden