Muziekrecensie

Dave Holland is in het wonder van muziek blijven geloven

Dave Holland Beeld Dave Holland Trio

Jazz
Dave Holland Trio
★★★

Veel virtuozen maken muziek die vooral bedoeld lijkt om de luisteraar te overmeesteren. Elke noot (meestal zijn dat er niet weinig) is een vertoon van macht. Constant krijgt de toehoorder ingewreven: ik kan wat jij niet kan. Maar er bestaat ook een vriendelijker variant. De onvoorstelbare technische gaven van de musici staan daarbij volledig in dienst van het spelplezier. Een middel dus en geen doel.

Het trio van de Britse bassist Dave Holland is virtuoos volgens deze tweede categorie. Liefst twee uur lang ging het in het Bimhuis in Amsterdam alle kanten op. Van harde, vuige rock tot ingetogen blues. Van relaxte reggae tot stuiterende funk. Niet omdat zo nodig moest worden getoond dat het drietal die stijlen in haar mars had, maar omdat het daar gaandeweg toevallig terechtkwam. Het zou een onafgebroken reis worden, had Holland al bij het begin van het concert gezegd en dat werd het. Omdat Holland, gitarist Kevin Eubanks en drummer Obed Calvaire voor elkaar telkens nieuwe paden blootlegden en ze alle drie popelden die tot aan het eind toe over te gaan.

Toegegeven, een enkele keer werd een stoplap ingezet, ging het trio te lang door en werd zonder noodzaak een zoveelste zijpad ingeslagen. Toch waren dat geen tekortkomingen. Het steeds weer over elkaar heen buitelen van ingevingen en vondsten verhoogde bij de luisteraar de sensatie dat iets bijzonders gaande was. Juist omdat heel achteloos werd gespeeld.

Eubanks ontlokte leunend tegen een kruk aan een opvallend kleine gitaar de meest krankzinnige partijen. Holland, onbeweeglijk op zijn handen na, bewees zijn lange staat van dienst met een paar prachtsolo's; soms geestig, soms melancholiek. De jongste in de band, drummer Obed Calvaire lachte breeduit na elke weergaloze break. Als het al inspanning kostte dan woog die niet op tegen de lol. Eubanks is zestig, Holland eenenzeventig, bijna een halve eeuw geleden werd hij beroemd bij trompettist Miles Davis. Beide zijn in het wonder van muziek blijven geloven en spelen wat ze in hun hoofd horen. Omdat het daar zo geweldig klinkt en ze precies dat willen delen.