Datalek treft 50 miljoen gebruikers

Beeld AP

Facebook heeft een lek gevonden waardoor hackers toegang hadden tot de accounts en persoonlijke informatie van 50 miljoen gebruikers. Wachtwoorden van gebruikers zijn niet in handen van de hackers gevallen. Het bedrijf heeft het lek gedicht en de politie ingelicht.

Facebook onderzoekt nu of de hackers de data van gebruikers daadwerkelijk hebben buitgemaakt. Ook weet het bedrijf nog niet waar de hackers vandaan kwamen. De DPC, de privacy-waakhond van Ierland, waar het Europese hoofdkwartier van Facebook staat, maakt zich zorgen over de weinige informatie die het van Facebook kreeg. Ook is de privacywaakhond niet blij dat Facebook het lek dinsdag al ontdekte maar "nog niet snapt wat voor risico's gebruikers lopen".

De hackers maakten gebruik van een fout in de code van de 'View As'-functie. Daarmee kunnen Facebook-gebruikers zien hoe hun profiel er voor anderen uitziet. Die functie is tijdelijk uitgeschakeld. Het lek is ontstaan in juli 2017.

De 50 miljoen getroffen accounts moeten uit veiligheidsoverwegingen opnieuw inloggen als ze Facebook in willen of een website of app die aan het sociale netwerk is gekoppeld. Ook 40 miljoen andere accounts die het afgelopen jaar de 'View As'-functie hebben gebruikt moeten uit voorzorg opnieuw inloggen voordat ze weer op het sociale medium kunnen. De gebruikers krijgen bovendien een melding met uitleg.

Ernstige zaak

Facebook-topman Mark Zuckerberg noemde de hack een 'ernstige zaak'. Als Facebook nog meer getroffen accounts vindt tijdens het eigen onderzoek, treft het ook voor die accounts veiligheidsmaatregelen.

Het is niet de eerste schandaal dat Facebook dit jaar treft. In het voorjaar moest het bedrijf bekendmaken dat data-onderzoeker Cambridge Analytica de gegevens van 85 miljoen Facebook-gebruikers had gekregen van een wetenschapper.

Lees ook:

Gericht adverteren wordt steeds normaler

Na Google en Facebook gaat ook KPN advertenties op maat aanbieden. Op televisie. 'Onherroepelijk worden reclames almaar gerichter op de interesses van de consument.'

Facebook weet ook veel over niet-gebruikers

Het is niet zo dat je uit het vizier blijft als je niet op Facebook zit. Via de zogeheten facebook-pixel verzamelt het bedrijf data opallerlei andere websites.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden