RecensieDuetten

Countertenoren Engeltjes en Scholl zingen over de helende werking van muziek

Maarten Engeltjes (links) en Andreas Scholl, hier tijdens hun optreden afgelopen weekend in het Muziekgebouw in Amsterdam. Beeld Melle Meivogel
Maarten Engeltjes (links) en Andreas Scholl, hier tijdens hun optreden afgelopen weekend in het Muziekgebouw in Amsterdam.Beeld Melle Meivogel

Klassiek
Maarten Engeltjes/Andreas Scholl
Purcell
****

Myrthe Meester

Als student was de Nederlandse countertenor Maarten Engeltjes (37) een groot bewonderaar van zijn wereldberoemde leraar Andreas Scholl (53). Dit najaar gaat een langgekoesterde droom van Engeltjes in vervulling en toeren de twee zangers samen langs vier Nederlandse concertzalen. Op het programma staan duetten en aria’s van de Britse barokcomponist Henry Purcell, met poëtische liedteksten die verwijzen naar de mysterieuze kracht van liefde en muziek.

Afgelopen vrijdagavond in Musis Arnhem werd dat mysterie het meest voelbaar in Music for a while, een door Scholl gezongen aria over de helende werking van muziek. De Duitse countertenor illustreerde die werking perfect met zijn balsemende zang en de prachtige spanningsbogen in zijn frasen. Na afloop barstte het betoverde publiek spontaan uit in een luid applaus.

De stem van Engeltjes klinkt wat vuriger en scherper, met meer boventonen in de hoogte dan het rondere, androgyne stemgeluid van zijn voormalige leraar. Het was een genot om beide stemmen virtuoos om elkaar heen te horen wervelen in aria’s zoals No, resistance is but vain en het euforische Sound the trumpet.

Opvallend was de theatrale uitstraling van beide zangers, die muzikale emoties onderstreepten via gezichtsuitdrukkingen en handgebaren. Daarbij gleed Scholls blik voortdurend langs de mensen in de zaal, zodat je je als luisteraar af en toe aangekeken en dus rechtstreeks toegezongen voelde.

Losjes dirigerende countertenor

De energieke instrumentale begeleiding werd verzorgd door PRJCT Amsterdam, een barokensemble vol pas afgestudeerde musici dat Engeltjes oprichtte in 2017. Als hij zelf niet aan het zingen was, stond de countertenor zijn ensemble losjes te dirigeren; wanneer hij zong, nam de uitstekende eerste violist de leiding van hem over.

Heel af en toe, bijvoorbeeld tijdens de emotionele aria When I am laid in earth uit Dido and Aeneas ontstond er een kleine frictie tussen het ensemble en Andreas Scholl. Dan zong hij sommige frasen nét een tikje trager dan de musici speelden, alsof hij daarmee hun tempo ietwat hoopte af te remmen.

Tussen de liederen door droeg acteur Frans van Deursen zeven sonnetten van Shakespeare voor in een toegankelijke eigen vertaling. Die waren goedgekozen en maakten je extra bewust van de soortgelijke thematiek in de muziek, zoals verscheurend liefdesverdriet en bedwelmende hartstocht.

Een andere oerkracht die tijdens het programma de revue passeerde, was de winter in Purcells uitzonderlijk modern klinkende Cold Song uit King Arthur, zeer expressief door Engeltjes gezongen. Met ferme horten en stoten maakte hij de snijdende vrieskou bijna tastbaar en veroorzaakte bij de luisteraar een zeer toepasselijke fysiologische reactie: kippenvel.

Nog te horen in Parijs (13), Rotterdam (14) en Antwerpen (16).

Lees ook:

Phion zet vrouwelijke componisten in de spotlights onder leiding van queer dirigent Manoj Kamps

Nog altijd is het zoeken naar vrouwelijke componisten in de programmaboekjes van grote orkesten. Gelukkig vormt Phion een uitzondering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden