Conservatief Parijs voelt zich 'vernederd' door een, eh...

Beeld epa

Als je de Amerikaanse kunstenaar Paul McCarthy carte blanche geeft, kun je voorspellen wat je krijgt: vaak een enorm seksspeeltje in de openbare ruimte, en in ieder geval een hoop controverse. Conservatief Parijs staat op zijn achterste benen vanwege een project van het enfant terrible van de hedendaagse kunst.

Op de Place Vendôme in Parijs installeerde McCarthy deze week zijn nieuwste kunstwerk, op uitnodiging van de kunstmanifestatie Fiac, die later deze maand in Parijs plaatsvindt. Het werk is getiteld 'Tree', en inderdaad heeft de 25 meter hoge installatie wel iets weg van een kerstboom. Maar nog meer lijkt het op een anusdildo.

En dat valt niet goed bij iedereen. 'Parijs is vernederd', tweette de conservatieve organisatie Printemps Français verontwaardigd.

McCarthy gooide nog wat extra olie op het vuur door te vertellen dat het werk geïnspireerd is op de werken van Constantin Brâncusi, de van oorsprong Roemeense beeldhouwer die tot het Franse culturele erfgoed behoort.

"Het is begonnen als een grapje. Aanvankelijk vond ik dat de anusdildo een vergelijkbare vorm had als de beeldhouwwerken van Brancusi", zo tekende Le Monde op. Al ligt de betekenis ervan uiteindelijk in het oog van de waarnemer, voegde McCarthy eraan toe. "Mensen mogen beledigd zijn als ze het als buttplug willen beschouwen, maar voor mij is het meer een abstractie".

Al bij de installatie liepen de gemoederen hoog op. McCarthy werd drie keer in zijn gezicht geslagen door een man, die tegen de kunstenaar schreeuwde dat hij niet Frans was, en dat zijn kunstwerk niets te zoeken had in Parijs.

Kabouter Buttplug
In Nederland speelde in 2005 een vergelijkbare controverse rondom het beeld 'Santa Claus', dat McCarthy voor Rotterdam maakte. Ook deze kerstman heeft een anusdildo in zijn hand, en werd door de Rotterdammers dan ook gelijk omgedoopt tot 'Kabouter Buttplug'. Het beeld was bedoeld als kritiek op het doorgeslagen consumentisme, aldus de kunstenaar en de Rotterdamse beeldencommissie, die het beeld daarom graag midden in het centrum had gezien, naast concertcentrum De Doelen.

Dat ging, na protesten, niet door. Museum Boijmans verleende het beeld 'tijdelijk logies' op de binnenplaats. Uiteindelijk kreeg het in 2008 alsnog een prominente plaats in de openbare ruimte, op het Eendrachtsplein. Ironisch genoeg op initiatief van de winkeliers in de buurt, die in het consumptiekritische beeld een goede trekpleister zagen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden