Review
Commotie na het verdwijnen van het Turkse meisje Ayse
Henk Apotheker heeft zijn impact niet in de laatste plaats te danken aan zijn realistische milieuschildering: hij kent zijn kraakpanden, zijn flatgebouwen en zijn pappenheimers, alias politievolk, brave burgers en randfiguren waarbij zijn voorkeur naar de laatste categorie uitgaat.
Voor zijn eerste boek 'De Vrije Singel,' spelend in de kraakwereld waarin hijzelf is gepokt en gemazeld, kreeg hij een nominatie voor de Gouden Strop. Zijn tweede, 'Zelfverdediging', viel wat tegen. Met 'De Turkenflat', zijn derde boek, komt hij sterk terug. In een Arnhemse volkswijk ontstaat commotie als Ayse, een Turks meisje van vier, verdwijnt. De communicatie met de politie verloopt niet al te best: niet alleen zijn er de cultuurverschillen, ook argwaan speelt een rol. Twee jaar geleden is eveneens een Turks meisje verdwenen, en destijds liet de inzet van de politie te wensen over. Inspecteur Peter Kressen spant zich tot het uiterste in, maar een andere hoofdpersoon, Dennis Hiemstra, leeft in argeloosheid voort. Zijn teergeliefde vriendin loopt op alle dagen, hij moet een oude rammelbus opknappen en zijn groot rijbewijs halen, druk, druk, druk. Zonder dat hij het weet, ligt de oplossing van het raadsel echter binnen zijn handbereik. In 'De Turkenflat' komt geen enkele krampachtige zin voor; iedereen praat en doet zoals het moet. Geen wonder dat je het boek in één adem uitleest. De oplossing is niet goedkoop, maar navrant. Er komen doerakken voor in 'De Turkenflat' maar de teneur is weemoedig en menslievend. Mijn liefje, meer wil ik niet.
De Noorse Anne Holt is een beroemde thrillerauteur die weet waarover zij schrijft, want zij werkte in Oslo als politie-inspecteur en advocaat. In 'De blinde Godin' en 'Hittegolf' introduceerde ze rechercheur Hanne Wilhelmsen, die verzot is op haar roze Harley-Davidson en moeite heeft als lesbienne uit de kast te komen. Ook in 'Het verschrikkelijke Kind' is Wilhelmsen present. Ze is zowel in haar werk als in haar persoonlijk leven overbelast, maar toch weet ze een moeilijke zaak op te lossen: de moord op de strenge maar integere Agnes Vestavik, directrice van een tehuis voor onhandelbare kinderen. Ze wordt met een mes in haar rug gevonden. Het vreemde kind Olav is verdwenen. Olav is groot en dik, hij heeft ogen vervuld van haat en hij bezit over een kracht die niet past bij zijn jonge jaren, hij is twaalf. Hij wil terug naar huis, maar zijn moeder kan hem niet aan. Anne Holt speelt het klaar om voor dit monster niet alleen afkeer, maar ook vertedering te wekken: hij is wat hij is, hij kan zijn karakter niet veranderen, en hij lijdt onder zijn eenzaamheid. Hij weet niet wat liefde is, maar toch verlangt hij ernaar. De enige die hem enigszins kan benaderen is Karen, een van de leidsters, en dat leidt tot zowel zijn ondergang als de hare. Want 'Het verschrikkelijke Kind', een spannende, aangrijpende, voortreffelijk geschreven thriller, heeft net als 'De Turkenflat' een navrant en weemoedig einde.