FilmrecensieColor Out of Space

‘Color Out of Space’ is extravagante waanzin over een agressief virus

Beeld uit ‘Color Out of Space’.

‘Color Out of Space’.
Regie: Richard Stanley.
Met Nicolas Cage, Joely Richardson, Madeleine Arthur

‘Color Out of Space’ zou de openingsfilm zijn geweest van het Imagine Filmfestival afgelopen april. Maar het festival ging niet door en de buitenaardse kleurenexplosie van regisseur Richard Stanley met genrekoning Nicolas Cage in een van de hoofdrollen moest het hoofd buigen voor het virus. Wat ergens ironisch is, want deze H.P Lovecraft-verfilming over een kosmische dreiging gaat juist over een virus. Alleen wel een iets agressiever virus.

Cage woont als Nathan Gardner met vrouw en drie kinderen in een idyllisch huisje in het bos. Een gezin dat we leren kennen via dochter Lavinia, die tijdens een curieus ritueel gestoord wordt door Ward, een onderzoeker van de grondwaterstand.

Na thuiskomst ontmoeten we de rest van het gezin. Nathan, een toegewijde vader, moeder Theresa, herstellend van een ernstige ziekte, Lavinia’s jongere broers en de kudde alpaca’s die Nathan om onduidelijke redenen heeft aangeschaft – andere mannen kopen een motor op die leeftijd. Nicolas Cage, die serieus uitweidt over alpaca’s: het geeft een beetje de waanzin van deze film aan. Hetzelfde geldt voor de hallucinante invasie van kwaadaardigheid die volgt en die alle organische materie van huid en haar zal ontdoen.

Want nog geen anderhalve dag later stort een meteoriet neer in hun tuin. Behalve de politie duikt ook de grondwateronderzoeker weer op. Op dat moment weten we dat hij onze rots in de branding zal zijn en ons door dit avontuur zal loodsen. Een avontuur met gegarandeerd de meest bizarre alpaca-scène die ooit op film is gezet.

Ergens ook een sobere film

Stanley laat de film steeds verder gecontroleerd uit de bocht vliegen en dat levert een sensationele trip op. Moeder Theresa is zo verbolgen over de negatieve effecten van het gezin op haar gezondheid dat ze besluit een van de zonen gewoon weer terug in haar lichaam op te nemen. Planten en dieren beginnen te muteren en het huis lijkt een compleet andere dimensie te worden binnengetrokken. Maar verziekt grondwater of niet, Ward is in de buurt om de boel te redden.

Het klinkt misschien onwaarschijnlijk, maar ondanks alle extravagante turbowaanzin in Richard Stanelys films is ook Color Out of Space ergens een sobere film. Hij laat allerlei overbodig getheoretiseer over oorzaken buiten beeld en concentreert zich op de kleuren en de gekte. Eigenlijk net zoals zijn eerdere ‘Hardware’. Deze film over een moordrobot in een postapocalyptisch Groot-Brittannië concentreerde zich alleen maar op het moorden en de robot.

Het is hetzelfde soort zuinigheid die ‘Jaws’ ooit tot zo’n succes maakte. Spielberg zag dat het model van de haai absoluut niet geloofwaardig was en besloot de haai vooral via dreiging en suggestie – een vin boven water – te laten zien. En het werkte. Ook hier zijn de monsters nauwelijks zichtbaar en is het effect des te sterker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden