Recensie

Colombiaans geweld raakt niet in uurtje theater

Beeld RV

Holland Festival
Los Incontados: un tríptico
Mapa Teatro
★★☆☆☆

Als je er niet vandaan komt, kun je het niet begrijpen. Het is zo’n zinnetje dat, bijna aan het einde, als terloops voorbijkomt, maar hoe waar is het. Ver buiten de eigen regio heeft ‘Los Incontados: un tríptico’ door Mapa Teatro niet dezelfde impact als in Colombia zelf. In dit geval althans.

Onderwerp: de gewelddadige geschiedenis van Colombia, sinds 1964 in een burgeroorlog verwikkeld en geteisterd door de cocaïnemaffia. Met het accent op de wens van de gewone bevolking toch iets van het leven te maken. Met de doden zijn zij de ontelbaren, de slachtoffers.

Op de toneelvloer verandert een ouderwets degelijke zestigerjaren huiskamer al snel in een steeds feestelijker ogende ambiance. Het gezin rond een (bakelieten) radio lost op in glitter en franje, terwijl het geluid van knallende ballonnen en confettikanonnen klinkt als dat van machinegeweren. Als een mantra wordt intussen het commentaar ‘we moeten met carnaval stoppen en nu toch echt de revolutie beginnen’ herhaald.

Metafoor

‘Los Incontados’ heeft de vorm van een metafoor, die weer is samengesteld uit andere metaforen. Die moet je wel meteen kunnen herkennen om ze juist in te schatten. Bijkomend probleem is dat het oorspronkelijke drieluik (triptico) is ingedikt tot een uurtje theater. Dat moet wel ten koste zijn gegaan van verhelderende beelden en nuances.

Het is alsof de festivaluitnodiging uitsluitend samenhangt met het feit dat de makers, zus en broer Heidi en Rolf Abderhalden, studiegenoten waren van kunstenaar William Kentridge, die dit jaar aan het Holland Festival is verbonden. De artistieke betekenis van hun werk lijkt van secundair belang.

Een ultrakorte samenvatting van een theatercompositie is ook wel een erg magere kennismaking. Door het contrast tussen glamour en droge kantschriften snap je de bedoeling van de voorstelling, maar het raakt niet. Zelfs het schril en vals gestemde optreden van een zanger roept wat lacherige reacties op in plaats van mededogen.

De zanger is echter geen komische noot, maar een echt slachtoffer: na een bomaanslag was hij de enige overlevende van zijn vroegere band, die ooit tot de favorieten behoorde van de beruchte drugsbaron Pablo Escobar. Dat is lef én verschrikkelijk. Maar helaas, alles wat tot een indringende kijk had kunnen leiden, is gesmoord in de afkorting.

Internationaal Theater Amsterdam t/m 4-6. Info: www.hollandfestival.nl

Dagelijks bespreken onze recensenten nieuwe voorstellingen. Bekijk hier ons overzicht van theaterrecensies.

Lees ook:

De Farc-rebellen zijn ontwapend, maar hoe moet het nu verder in Colombia?

De Colombiaanse guerrillabeweging Farc leverde zijn wapens in en strijdt sindsdien verder als politieke partij. Maar het democratische pad zit vol kuilen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden