Recensie

Coldplay: pop-eredienst met Chris Martin als hogepriester

"Chris Martin gaf zijn publiek precies wat het wilde, in de vorm van een perfect uitgevoerde popshow."Beeld anp

Coldplay is een band die sterke reacties oproept. Je hebt de fans en dat zijn er veel. Genoeg om de twee concerten in  de Amsterdam Arena in enkele minuten uit te verkopen.

Bij het eerste Nederlandse optreden afgelopen donderdag bleken de Britten vele generaties te kunnen bekoren. Fans van zeven tot zeventig jaar, vrijwel allemaal blank, hadden het noodweer getrotseerd om de band aan het werk te zien. Maar de band heeft ook veel tegenstanders. En dat heeft onder meer te
maken met het gebrek aan coolheid van Coldplay. Waar de Rolling Stones oer-rock & roll-beesten zijn en U2 altijd goed is voor een stevig politiek statement, is Coldplay de knuffelvariant van de stadionrockers.

Een kinderpartijtje
Wie daar allergisch voor is, had donderdag een slechte avond. Want in
de Arena werd het publiek getrakteerd op een visuele show die bij vlagen wel wat weghad van een kinderpartijtje. Veelkleurige confetti in de vorm van vlinders, vrolijk oplichtende led-polsbandjes, ballonnen; in Amsterdam ademde het optreden een en al lieflijkheid. Daarmee toonden zanger Chris Martin en zijn mannen in elk geval aan dat ze genoeg zelfvertrouwen hebben om wars te durven zijn van elke hang naar coolheid.

Tekst loopt door onder foto.

Beeld anp

In muzikaal opzicht voltrok de avond zich intussen geheel volgens verwachting. De band presenteerde qua songs twee smaken: rustige nummers met Chris Martin achter de piano en iets steviger popnummers,
waarbij de gitaren het voortouw namen. En steevast volgde de climax bij het massaal meegezongen refrein.

De enige verrassing was de cover van 'Heroes', maar die ode aan de dit jaar overleden David Bowie bleef in goede bedoelingen steken omdat de live-versie werd ontsierd door de vlakke vocalen van Martin.

Meesters
Tegelijkertijd toonden de muzikanten van Coldplay zich absolute meesters in het meekrijgen van het publiek. Het optreden had wel wat weg van een pop-eredienst met Martin als hogepriester. De zanger liet zich kennen als een even sympathieke als benaderbare volksmenner, die de fans van begin tot eind uit zijn hand liet eten. Als Martin wilde dat er geklapt, meegezongen of gedanst werd, gaven de glunderende concertgangers daar massaal gehoor aan.

Hij gaf zijn publiek dan ook precies wat het wilde, in de vorm van een perfect uitgevoerde popshow met prima live-vertolkingen van grote hits als 'Viva La Vida', 'In My Place' en 'Clocks'. Daardoor overheerste na afloop, of je nou voor- of tegenstander bent van de band, toch vooral waardering voor het vakmanschap dat de band in Amsterdam etaleerde.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden