Opinie

Clowns en jongleurs doen moderne tijd vergeten

De geur van zaagsel, tromgeroffel, de sterke man, de wilde dieren: sinds enkele jaren overstromen tal van circussen Nederland in de kersttijd. Het publiek is laaiend enthousiast, en producenten verdienen goed aan hun 'nostalgisch concept'. In Carré glorieert al vijftien jaar het Wereldkerstcircus.

Merlijn Schoonenboom

Uit het hele land laten mensen zich met bussen vervoeren naar Carré in Amsterdam, Nederlands oudste circustheater. De aantrekkingskracht van de nostalgische illusie is groot genoeg om een paar uur voor te reizen. Het publiek is divers: kinderen hebben hun computergames opzij geschoven, kunstkenners houden hun zware theateravonden even voor gezien, en 60-plussers zoeken tijdloos amusement. In een tijd van onbegrensde technologische mogelijkheden is het eeuwenoude circus vermaak voor iedereen.

De acts van de huidige voorstelling, met de flitsende titel 'Supermillenniumshow', zijn vertrouwd, en leveren zelfs voor wie nooit in een circus komt herkenbare beelden op: de ronde piste in het midden van de zaal, de typische geur van zaagsel en paardenzweet, en zelfs de spreekstalmeester met hoge hoed die de avond inluidt met 'hooggeëerd publiek'. In een kalm tempo volgen bokjespringende tijgers, trapezewerkers en koorddansers elkaar op, af en toe onderbroken door de clown Pieric die alles na probeert te doen, maar telkens weer jammerlijk faalt.

De moderne tijd is in de Supermillenniumshow als een knipoog aanwezig. Acrobatische toeren worden op rollerskates of met een bungeejump-koord uitgevoerd, en traditionele circusdeuntjes zijn van een housebeat voorzien. Het publiek is ook niet meer als vanouds. ,,Wat zielig'', roept een kind als een paard een klap krijgt om zijn kunstje te doen. Andere dierennummers slaan nauwelijks aan, het publiek anno 2000 is vergeten hoe moeilijk het werken met dieren is.

,,Het is een beetje knullig, alsof ik niet in Amsterdam maar in een klein dorpje ben'', zegt een Vlaamse circusliefhebber over de Supermillenniumshow. Bezoekers die de theatrale spanning van Cirque Plume en Cirque du Soleil zoeken, hebben zo hun bedenkingen bij dit traditionele Wereldkerstcircus. Want biedt Carré eigenlijk wel meer dan een vage herinnering aan een lang vervlogen circuspraktijk?

Maar het publiek dat voor een herkenbare, niet al te schokkende circusavond is gekomen, is dik tevreden. Het grootste applaus krijgen de twee meest traditionele acts: vier sterke mannen, en een jongleur. Alsof het nooit eerder is vertoond, zo enthousiast klapt het publiek om de vier Italiaanse adonissen die hun mannenkrachten tonen in zogenaamde 'parterre-acrobatiek'. De mensen veerden op uit hun stoelen voor de Zwitserse 'tempo-jongleur' Claudius Specht met zijn jongleerkegels. Misschien komt het door zijn presentatie: in een net zwart pak en vlotte haardos lijkt hij volgens een vrouwelijke bezoekster net 'een Franse student kunstgeschiedenis'. Met een ontspannen glimlach maakt hij al jonglerend nog wat koprollen. Het publiek juicht, de ouderwetse jongleur doet alle spectaculaire stuntscènes uit James Bond-films moeiteloos vergeten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden