MooiNotitieboekjes

Chique schriften met een kaft van mollenvel, wie wordt er niet hebberig van?

Nuuna notitieboeken Beeld
Nuuna notitieboeken

Mooie schriften of schriftjes, voor intieme gedachten of juist voor grote werken – wie wordt er niet hebberig van? Boekenredacteur Jann Ruyters in ieder geval wel.

Een vriend van mijn vader had een kantoorboekhandel in Kerkrade, een vriendin van mijn moeder een drogisterij in Maastricht. Had ik als kind moeten kiezen tussen deze oom en tante, dan had ik ondanks de droppotten in de drogisterij niet lang hoeven nadenken. Uitverkoren voelde ik me tijdens die paar bezoekjes aan de kantoorboekhandel buiten winkeltijd.

Hoe heerlijk was het om op een zondagmiddag in de lege winkel op de grond te hurken tussen de lage kasten, te snuffelen aan de voorraad pennen, kleurpotloden, krijtjes, schriften en mappen. Genoeg om bij weg te dromen als Kees de jongen, die bij het zien van kleurkrijt ‘dat niet stuift’, en postpapier zonder lijntjes direct de Rembrandt in zichzelf naar boven voelt komen. Woonden wij zelf maar boven zo’n schriftenwalhalla, in plaats van gewoon in een rijtjeshuis!

Cahiers van Moleskine Beeld
Cahiers van Moleskine

Later zag ik een documentaire over filmmaker Stanley Kubrick, die na zijn dood honderden archiefdozen achterliet, dozen vol aantekeningen over niet gemaakte films, maar even zoveel dozen met volle inktpotjes, dossiermappen zonder iets, massa’s lege cahiers. Een man met een verslaving aan stationery, legde de beheerder van het archief aan de documentairemaker uit. Kubrick kon geen kantoorboekhandel zomaar voorbij lopen. Je kunt er een obsessief trekje in zien, met nieuwe spullen steeds weer naar nieuwe ordening willen zoeken, maar het maakte de beroemde filmmaker ook weer menselijk.

Op dat gegeven dat een mens graag een nieuw leven begint in een nieuw schrift, heeft de Italiaanse firma Modo & Modo een miljoenenbusiness gebouwd. Het verhaal wil dat oprichter Maria Sebregondi de naam >> ‘Mole­skine’ ontleende aan schrijver Bruce Chatwin die in zijn boek The Songlines memoreert dat hij als hij in Parijs is een stapel van zijn favoriete cahiers koopt bij een kantoorboekhandel daar, om nooit zonder te komen zitten, cahiers die hij Moleskine noemt, vanwege de kaft van ‘mollenvel’. In 1998 bracht die passage Sebregondi op het idee zo’n soort schrift in de handel te brengen, een chique kaft, een lint, een elastiek, in het eerste jaar al goed voor 30.000 verkochte exemplaren, inmiddels voor een beursgenoteerd bedrijf, duizenden winkels in zo’n honderd landen, apps die de Moleskine-ervaring ­nabootsen (gekrabbel met nep pen op een bladzijde met lijntjes) en concurrentie van nog chiquere dan wel hippere Japanse en Duitse merken.

null Beeld

Bij deze verkoopcijfers in het computertijdperk krijg je visioenen van massa’s lege schriften in bureaus en boekenkasten, gelijk het archief van Stanley Kubrick. Gedroomde bestsellers en meesterwerken waarin de ­auteur nooit verder raakte dan die eerste bladzijde. Begin deze maand interviewde Nieuwsuur Jeroen Brouwers over zijn Libris Literatuur Prijs-winnende roman Cliënt E. Busken. De schrijver toonde het manuscript: deels aan elkaar gehechte losse vellen papier van verschillende grootte, met de pen volgekrabbeld, veel doorhalingen. Een spiegel van de ziel van de vuurspuwende antiheld uit het boek.

Je gunt de schrijver, zijn assistent en het Letter­kundig Museum een mooi net schrift, met een kaft van mollenvel, een lint en een hoesje, maar in een rechte lijn van a naar b gaat het natuurlijk ook niet, zo’n roman. De brille schuilt toch in wie de weg weet door de chaos.

Lees ook:

Fiat maakt z’n designklassieker 500 nu ook elektrisch

Het design van de nieuwe elektrische Fiat 500 verbindt het roemruchte verleden van het automerk met de spannende toekomst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden