Nederlands Blazers Ensemble

Charlie Chaplin kan nu ook hardrocken

Zes films van Charlie Chaplin zijn voorzien van nieuwe muziek.

Charlie Chaplin op nieuwe muziek? Componist Julian Schneemann vond het een uitdaging. Hij laat de komiek waggelen op ruige rock.

Wat trekt hem zo in Charlie Chaplin? Dat kan Julian Schneemann (27) wel uitleggen: zijn virtuoze choreografie, zijn elegante uiterlijk, zijn ongelooflijk komische kracht. Dus toen hij het verzoek kreeg om nieuwe muziek te componeren bij Chaplins films, hoefde hij niet lang na te denken. “Het was een unieke mogelijkheid om beeld en muziek te combineren met Charlie Chaplin als grote inspirator.”

Met het resultaat, ‘The Unknown Chaplin’, trekt het Nederlands Blazers Ensemble sinds deze week door het land. Artistiek leider van het gezelschap is Bart Schnee-mann, Julians vader. De twee werkten vaker samen. Julian schreef twee van de zes composities: die van de films ‘The Rink’ (1916) en ‘The Cure’ (1917). 

Zonder de beelden van de wereldberoemde slapstickheld was deze muziek nooit ontstaan, zegt de componist. “Chaplin dwong me om mezelf opnieuw uit te vinden. Ik moest een bepaalde muziekstijl schrijven die bij de films paste.”

Heeft u voorafgaand aan het componeren nog geluisterd naar de originele muziek van de films?

“Nee, dat heb ik met opzet niet gedaan. Ik heb de beelden zonder geluid bekeken. Als ik daarnaar had geluisterd, was ik met de originele muziek in mijn achterhoofd aan de slag gegaan. Dan krijg je toch de neiging om bepaalde dingen te kopiëren.”

Waar haalde u uw inspiratie dan vandaan?

“Uit de beelden en uit andere muziek. De films van Chaplin zijn een soort goed doordachte dans. Als componist heb je veel bewegingen en informatie om mee te werken. In The Rink en The Cure hangt Chaplin een beetje de kwajongen uit: er wordt veel gevochten en mensen worden boos op hem. In de films wordt dat heel lichtvoetig weergegeven, maar mij leek het leuk om die mogelijke escalatie in de muziek door te laten klinken. Daarom heb ik mij door rockmuziek laten inspireren. Met hardrockachtige klanken heb ik op een ritmische, ruige manier een onheilspellende en komische sfeer neergezet.”

Heeft u uw composities volledig afgestemd op de beelden?

“Nee. Als ik dat had gedaan, was er zonder de film niks meer overgebleven. Het gaat ook om de muziek. Ik heb geprobeerd een soort balans te vinden. Aan de ene kant brengt de muziek een sfeer die de film versterkt en aan de andere kant is het geluid letterlijk op het beeld gezet. Bijvoorbeeld als iemand valt: dat je een klap hoort.”

Bent u tevreden met het eindresultaat?

“Ja. De muziek en het beeld versterken elkaar. Het had natuurlijk heel anders kunnen uitpakken. De kunst van het componeren blijft toch het omzetten van muzikale ideeën naar noten op papier. Maar als ik de composities nu hoor, dan zijn ze geworden zoals ik ze in mijn hoofd had.”

‘The Unknown Chaplin’ is donderdag te zien en te horen in Helmond, daarna t/m 11 maart in verschillende zalen. www.nbe.nl

Lees ook: 

Symphonic Cinema: Mahler vertaald naar het witte doek

De klassieke muziek is op zoek naar nieuwe concertvormen. Cineast Lucas van Woerkum biedt uitkomst met zijn Symphonic Cinema. Geen nieuwe muziek bij een film, maar een film bij bestaande muziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden