Recensies

CD's op vrijdag: Sia, Seal, Eminem en orgelmuziek

Beeld TRBEELD

Sia vaart een veilige koers boven een clichématige mix van kerstklokjes en blazertjes, Seal denkt even dat hij Frank Sinatra is, met Eminems Revival is heel veel mis en organist Aart Bergwerff laat zien dat je begeleid door een kerkorgel de tango kan dansen.

Sia mist kans met veilige kerstpop

POP/KERST
Sia
Everyday is Christmas (Monkey Puzzle)
★★★☆☆

Het is een opvallende release in een wat kerstpop betreft ietwat mager jaar. Hitmachine Sia Furler die de handen ineenslaat met die andere hitmachine Greg Kurstin om tien eigen gepende kerstliedjes te schrijven. Dat levert leuks op voor onder kerstboom, maar moderne kerstklassiekers staan er niet tussen.

Dat komt deels doordat Sia níet voor het hitlijstengeluid kiest dat haar de afgelopen jaren succes bracht, maar een veilige koers vaart boven een clichématige mix van kerstklokjes, blazertjes en vrolijke strijkers. Sia, met haar nasale stemgeluid, is niet de meest veelzijdige zangeres en kan dat hier minder goed verbergen dan anders. 

Daarnaast maken de twee songschrijvers zich er gemakkelijk van af. Je zou denken dat 'Santa's Coming For Us' of 'Snowman' al tig keer gedaan zijn, toch is het origineel werk. En niemendalletjes als 'Underneath the Mistletoe', of 'Puppies are Forever' klinken als ideetjes die Kurstin en Furler nog ergens hadden rondslingeren en waarom voor de gelegenheid wat kerstslingers zijn gehangen.

Uitzondering is het eigenzinnige 'Ho Ho Ho' - dat met tekst over overvloedig drankgebruik tijdens de feestdagen de origineelste bijdrage is. Titelnummer 'Everyday is Christmas' en ballade 'Underneath the Christmas Lights': móói. Leuk spul, perfect om in kerstsferen te komen bij het vullen van die kerstkalkoen. Maar blijvertjes? Dat niet.

Joris Belgers

Seal denkt even dat hij Frank Sinatra is

Beeld TRBEELD

JAZZ / KERST
Seal
Standards (Decca)
★★★☆☆

Wat is het toch een troostrijk liedje, dat 'Don't Cry', van Seal, dat soms uit de diepten van het geheugen bovenkomt wanneer de dagen op hun kortst en koudst zijn. Een soelaasplaat heeft de Britse zanger dus al op zak, maar omdat het einde van het jaar ook de tijd van de wensen is, heeft hij zich aan een album met jazz- en soulklassiekers gewaagd - plus een paar kerstkrakers. 

Welke zanger wil niet denken dat hij Frank Sinatra is, al is het maar voor even? Die wens kan op de lijst van de 54-jarige Seal worden afgevinkt. Fijn croonen met een vette bigband achter zich en arrangementen waarvan de houdbaarheidsdatum in elk geval volgens de leverancier nog niet verlopen is. 

Maar natuurlijk kan Seal zingen en heeft hij die braam op de stembanden die de luisteraar ondanks de voorspelbare instrumentatie toch dikwijls pakt. Vooral in de intiemere songs: 'My Funny Valentine' of 'Autumn Leaves' maar vooral in 'It Was a Very Good Year', een prachtig weemoedige terugblik op een voorbijgevlogen gelukzalig leven. Het siert Seal dat zijn hart meer daar ligt dan bij 'Let it snow'.

Mischa Andriessen

Met Eminems Revival is heel veel mis

Beeld TRBEELD

POP
Eminem
Revival (Aftermath / Universal)
★★☆☆☆

Het voert hier te ver om alles op te noemen wat mis is aan deze negende studioplaat van Eminem. Dan maar een bloemlezing: een raprocknummer boven de gitaren van 'I Love Rock 'n Roll'? Nooit doen. Op hetzelfde album dan ook nog eens 'In Your Head' van The Cranberries coveren? Haast een parodie. Twintig verschillende producers inhuren? Niet slim. Hebben die twintig misschien één originele, of op zijn minst hedendaagse beat afgeleverd? Neen. Dat zelfs Beyoncé de gastbijdragen niet boven niveautje 'pure kitsch' doet uitstijgen, geeft te denken.

Dan is er nog de hypocrisie (1): die meewerkende popartiesten als Ed Sheeran, Alicia Keys, Skylar Grey zijn van het soort die de grofgebekte Eminem in het verleden belachelijk maakte. De hypocrisie (2): Eminem afficheert zich hier duidelijk als anti-Trump, maar ginnegapt ondertussen hoe hij zich kan vinden in diens 'grab 'm by the pussy'. De hypocrisie (3): nu pas raciale ongelijkheid aan de kaak stellen, terwijl Em vroeger zonder scrupules iedereen beledigde - ongeacht ras, geloof of seksualiteit.

Een heggenschaar is nog niet groot genoeg om de veel te lange lappen tekst te snoeien, die Eminem eentonig rapt over een teveel aan negentien soms onluisterbare tracks. Door snoeiwerk was het handjevol aardigs beter opgevallen: zoals 'Tragic Endings', dat dankzij Skylar Grey nog enigszins werkt, en op 'Framed' bewijst Eminem heus nog een scherpe verhalenverteller te zijn. Érgens in 'Revival' zit die woordensmid van weleer verstopt. Maar die scherpe momenten verzuipen volledig.

Joris Belgers

Dansen op orgelmuziek

Mi Corázon Beeld x

KLASSIEK
Mi Corazón - Tangos para órganos
Aart Bergwerff - orgel (Orgelparkrecords)
★★★★☆

Kan dat, de tango dansen, begeleid door een kerkorgel? In ieder geval wel in het Amsterdamse Orgelpark, bewijst organist Aart Bergwerff op de nieuwste cd die dit unieke centrum voor orgelcultuur uitbracht, en die voortkwam uit een tangodansconcert. In geraffineerde arrangementen en met onconventionele registraties laat hij horen dat een pijporgel van nature dicht bij de bandoneon staat. 

De luisteraar waant zich totaal niet in een kerk, maar in een Argentijnse danssalon, zeker in Bergwerffs bewerkingen van vier tango's van Astor Piazzola. Daaronder ook Máxima's tranentrekker 'Adiós Nonino', die het in deze bewerking verrassend goed doet. Bergwerff beperkt zich niet tot originele tango's uit Argentinië: hij speelt ook werken van Stravinsky (Tango voor piano), Fredrik Sixten, Jeroen van Veen (diens 'Minimal Prelude' valt stilistisch wat uit de toon) en Klaas de Vries.

Laatstgenoemde componist bewerkte speciaal voor Bergwerff zijn vier tangoliederen voor orgel. Daarin valt te genieten van het puur Argentijns klinkende stemgeluid van Gerrie de Vries. Deze fusion-cd bewijst andermaal hóe veelzijdig orgels ingezet kunnen worden, mits onder handen genomen door een virtuoze avonturier als Bergwerff.

Christo Lelie

Lees hier meer muziekrecensies. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden