De muziekredactie verheugde zich deze week onder andere met de nieuwe van Miguel, de vrolijke hertalingen van The Kik, het cellowerk van Joachim Eijlander en onlangs herontdekte werken van Telemann.

Miguel levert zijn beste album tot nu toe

POP
Miguel
War & Leisure (RCA)
★★★★☆

Miguel is een echte slowburner, zoals ze dat noemen. Al sinds zijn debuut in 2010 timmert de neo-soulzanger gestaag aan de weg, maar écht groot succes bleef uit. Misschien wilde hij te graag: zo liep 'Wildheart' (2015) vast een in overdadige bak electro waarmee hij zijn muziek een hip randje wilde geven. Maar op 'War & Leisure' bewijst de 32-jarige Miguel wel degelijk een groter publiek te verdienen. Omdat dit zijn beste album tot nu toe is, omdat het met 'Sky Walker' en 'Pineapple Skies' potentiële hits heeft, maar bovenal omdat Miguel hoorbaar zijn draai heeft gevonden. Het gaat hem allemaal zo makkelijk af: smeuïg croonen op 'Now' of 'Harem', vettig funken op 'Caramelo Duro', of ronduit smerig grooven op 'Told You So'. Heerlijk. Tegelijkertijd maakt Miguel niet langer plat vermaak om op te seksen. Er is wat meer diepgang: zo is het Spaans op 'Caramelo Duro' van de half-Mexicaanse zanger alleen al een statement, in tijden van Trump.

Miguel laat zich niet langer leiden door muzikale hypes, maar kijkt vrolijk achterom, schatplichtig als hij is aan Prince en D'Angelo. Ja, de digitale productielaag is er nog altijd, maar wordt geconcentreerder ingezet. Ambachtelijkheid troef: ook de hiphoptrack ('Come Through and Chill', met J. Cole) is lekker oldschool, met kale beat, droge raps en een simpele melodielijn. Het maakt van War & Leisure een swingende, warmbloedige kliederboel waaraan je je prima kunt verwarmen gedurende deze kille dagen. (Joris Belgers)

De ene hertaling beter dan de andere

POP
The Kik
The Kik Hertaalt!(Excelsior/V2)
★★★☆☆

De afgelopen jaren maakte The Kik voor radio en televisie enkele tientallen bewerkingen van bekende niet-Nederlandstalige hits. Twaalf ervan hebben ze nu op een album gezet. Frontman Dave von Raven is beproefd meester in dit 'hertalen', veel The Kik-hits zijn bewerkingen van vergeten of nooit bekend geworden popliedjes.

Hij houdt vast aan de oorspronkelijke teksten, maar nooit krampachtig. Past het 'letztes Glas im steh'n' niet in het metrum? Dan mag het sneuvelen: 'Goedenacht vrienden / het is echt de hoogste tijd / ik ga maar eens naar mijn bedje / maar bij het laatste sigaretje / wil ik toch nog wel iets kwijt.' En zo kan het gebeuren dat er in 'Sunny afternoon' (The Kinks) ineens een bankje verschijnt en ligt de nadruk in 'Can't buy me love' (Beatles) niet op de liefde maar op het geld.

The Kik koos ervoor om de liedjes, op de taal na, zo veel mogelijk intact te laten. Het gevolg is dat de interpretaties van bijvoorbeeld 'Losing my religion' (REM) en 'Don't look back in anger' (Oasis) het zonder meer moeten afleggen tegen de originele versies, terwijl 'As long as you love me' van de Backstreet Boys zelfs met een Kik-bewerking onaanzienlijk blijft. (Klaas Knooihuizen)

Eijlander gidst prachtig door herontdekt cellowerk

KLASSIEK
Joachim Eijlander
Sequentia! Piatti & Dall'Abaco 'Caprices' (Navis)
★★★★☆

Het zijn mooie tijden voor de liefhebbers van cello solo. De stroom aan opnamen van Bachs Suites blijft maar aanhouden en van Telemanns onlangs herontdekte Fantasias kwamen de laatste tijd zowaar drie verschillende opnamen uit (Pandolfo, Smith en Zipperling).

De Nederlandse cellist Joachim Eijlander kiest met zijn nieuwe cd een andere route dan die van de gebaande paden. Hij combineert elf Capriccio's van Joseph Dall'Abaco (1710-1805) met 12 Caprices van Alfredo Piatti (1822-1901). Voor niet- cellospelers totaal onbekende componisten en cellisten, die op ongeveer een eeuw afstand van elkaar leefden en werkten. Dall'Abaco (geboren in Brussel) groeide op in een tijd waarin de opera's van Händel en Vivaldi in zwang waren en stierf op 95-jarige leeftijd in Italië, toen Beethoven zijn enige opera in première bracht en Mozart al lang dood was.

Piatti was een echte Italiaan en kind van zijn tijd, een romanticus die op zijn instrument net zo virtuoos was als Paganini. Het leuke cd-hoesje in de Italiaanse kleuren toont een Fiatje met open dak waar de cello uitsteekt. Een en ander is mooi opgenomen in De Doelen en Eijlander zet zich met hart en ziel voor deze muziek in. Het ouderwetse contrapunt van Dall'Abaco spreekt meer aan dan de extreme virtuositeit van Piatti, maar in beide is Eijlander een prachtige gids. (Peter van der Lint

Smith zwiert zo nu en dan over de snaren

KLASSIEK
Robert Smith
Telemann, Fantasiën voor viola da gamba (resonus)
★★★★☆

Spannend als er opeens, eeuwen na het ontstaan, muziek ontdekt wordt die we nooit eerder hebben gehoord. In 2015 kwam een set van twaalf fantasieën voor viola da gamba van Telemann boven water. Mooi op tijd voor het Telemannjaar: de componist overleed 250 jaar geleden.

Robert Smith, de Engelse gambist van dienst op deze cd, drukt de discussie de kop in dat de werken eventueel niet van Telemann zouden zijn, maar van een leerling of een andere tijdgenoot. De manier waarop het materiaal overwonnen moet worden, de technieken die nodig zijn om de muziek op de juiste manier te spelen, zijn volgens hem bij veel van Telemanns composities aan de orde. De gedeeltelijk in Nederland opgeleide Smith is consciëntieus en paart zijn fijn uitgewerkte handvaardigheid aan een speelse toon, zo nu en dan zwiert hij over de snaren. Heel precies bepaalt hij de hoeveelheid licht die hij doorlaat in Telemanns muziek, maar het licht dát schijnt is altijd helder en kent rijke kleurschakeringen. Een welkome bijdrage aan de recente Telemannrenaissance. (Frederike Berntsen