RecensieCD's op vrijdag

CD’s op vrijdag: Ernst Glerum, Perfume Genius, Grigory Sokolov

‘Album’ van Ernst Glerum.Beeld Trouw

Jazz
Ernst Glerum

‘Album’
Favorite Records
★★★★☆ 

Wie zijn leven samenvat, zal geneigd zijn hoofdzaken te benoemen. Maar wie op zijn leven terugblikt, herinnert zich tal van onbetekenend lijkende ogenblikken: een middag verdaan door met een modeltrein te spelen, een lome lentedag, een lange fietstocht naar een meisje dat niet thuis is. 

Bassist/toetsenist Ernst Glerum blikt met ‘Album’ zeer terloops terug op de eerste 65 jaar van zijn leven. Album is een cd met voornamelijk huiskameropnamen, maar het bevat ook een boek met Glerums tekeningen en een door hem vervaardigde bouwplaat van een piano. 

Zowel de muziek als het beeldende werk maakt in eerste instantie een wat achteloze indruk. Glerum is er niet op uit om te imponeren, integendeel. Zoals veel van de tekeningen studies zijn, van bijvoorbeeld een boom of een hand, zo klinkt de muziek bij oppervlakkige beluistering vooral als een vingeroefening, als het warmlopen voor het echte werk. 

Toch weet Glerum gaandeweg steeds dieper te beroeren. Omdat de muziek zo puur is. Even kort een mooie melodie, en hup, weer weg. Juist dat schijnbaar vluchtige komt heel dicht bij de kern. Want misschien is warmlopen voor het echte werk wel het leven zelf. (Mischa Andriessen) 

Perfume GeniusBeeld Trouw

POP

Perfume Genius

Set My Heart On Fire Immediately

Matador

★★★★☆

“De helft van mijn leven is voorbij”, croont Mike Hadreas, alias Perfume Genius, in het nummer ‘Whole Life’. Het lijkt voor de 39-jarige Amerikaan uit Seattle reden de schroom van zich af te gooien, hij klinkt zelfverzekerder dan ooit op zijn vijfde album ‘Set My Heart On Fire Immediately’.

Hadreas is een inspiratiebron voor de lhbti-gemeenschap. Hij zingt over hoe hij werd mishandeld om zijn homoseksualiteit, de drank- en drugsverslavingen die daarop volgden. Nee, van die heftige periode zal hij misschien nooit bevrijd raken. Maar in zijn muziek lijkt het of hij niet langer de piano of akoestische gitaar nodig heeft om zich achter te verschuilen.

Daarin heeft choreograaf Kate Wallich een belangrijke rol gespeeld. Ze vroeg hem muziek te schrijven voor een dansvoorstelling. Sindsdien schreef hij zijn eigen liedjes minder in zichzelf gekeerd, meer op een choreografie, voor publiek. Dat wordt zichtbaar in de clip van zijn meest catchy song: ‘On the Floor’. Dat doet denken aan Arcade Fire.

Perfume Genius tapt elk nummer uit een ander vat barokpop. Met strijkers, gitaar en piano. Met een harpballad. Een sacrale kopstem op springerige klanken van een klavecimbel. Hij scheert zelfs langs de grunge met ‘Describe’.

Na ‘Your Body Changes Everything’ lijkt hij zich toch weer te verschuilen. Alsof hij genoeg heeft laten zien. Al blijft het niveau hoog op zijn beste album tot nu toe. (Frank Hettinga)

Grigory Sokolov.Beeld Trouw

Klassiek

Grigory Sokolov

Beethoven, Brahms (DG)

★★★★

Hij was pas zestien jaar toen hij in 1966 het prestigieuze Internationale Tsjaikovski Concours in Moskou won. Een overwinning van formaat, en toch heeft de carrière van Grigory Lipmanovitsj Sokolov – zeventig jaar oud inmiddels – niet de vlucht genomen die na die victorie verwacht mocht worden. Dat ligt misschien aan het feit dat hij alleen in Europa optreedt (hij heeft een hekel aan vliegen) en al tijden geen spectaculaire pianoconcerten met internationale toporkesten speelt. Dus kent het grote publiek hem niet vanwege zijn interpretaties van de vijf Beethoven-concerten, de vier van Rachmaninov, de twee van Brahms of de vijf van Prokofjev. Sokolov doet alleen solorecitals en hij maakt nooit studio-opnamen. Dat alles zorgt voor wat geheimzinnigheid en exclusiviteit. Recitals van Sokolov, daar wil je graag bij zijn.

De mensen van Deutsche Gram­mophon (DG) vonden het in ieder geval allemaal bijzonder genoeg om aan de eisen van Sokolov tegemoet te komen als ze microfoons bij zijn recitals willen opstellen: het moesten pure live-opnamen zijn, er mocht niet in gesneden of aan gesleuteld worden. DG bracht al een paar bijzondere albums uit en kwam onlangs met opnamen van recitals die Sokolov gaf in Zaragoza, Wuppertal en het Italiaanse plaatsje Rabbi. Naast de twee cd’s zit er een dvd in de box met een recital opgenomen in Turijn.

Op de eerste cd speelt Sokolov muziek van Beethoven. De vroege sonate opus 2, nr.3 komt fantastisch uit de verf. Vanaf maat één sleept Sokolov je – samen met Beethoven natuurlijk – mee in dit muzikale avontuur. Je hoort Beethoven zoeken, en Sokolov zoekt mee. In alle vier delen gebeurt het wonder daar in Zaragoza vorig jaar juni.

Maar zo meeslepend als die Beethoven is – ook de Bagatellen opus 119 zijn zeer de moeite waard – op cd twee vallen de late pianostukken van Brahms (opgenomen in Rabbi in 2019) toch wat tegen. Brahms’ opusnummers 118 en 119 zijn wonderbaarlijk simpel aandoende juwelen, maar er zijn intiemere uitvoeringen denkbaar. Sokolov staat bekend om zijn baaierd aan toegiften na afloop. Die verhogen hier het plezier aanzienlijk. Vooral Rameau is weergaloos. (Peter van der Lint)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden