CD-recensies

CD’s op vrijdag: Ellen Schoenaerts, Shawn Mendes & Joachim Eijlander

Shawn Mendes.Beeld EPA

Wat als ik van mijn voetstuk val?, vraagt Shawn Mendes zich af op zijn nieuwe album. En op dat album is zo weinig te genieten, dat dat moment aanstaande lijkt. Gelukkig zijn Schoenearts en Eijlander er nog.

Pop

Ellen Schoenaerts
Vrijblijvend Advies (Vitrin Records)
**** 

Liefst acht jaar heeft het geduurd voor Ellen Schoenaerts met een vervolg kwam op debuutplaat ‘Feiten’. Haar tweede album ‘Vrijblijvend Advies’ blijkt het wachten meer dan waard. De Belgische singer-songwriter sluit zich volmondig aan in het rijtje van artiesten als Roosbeef en Spinvis.

Op ‘Feiten’ wilde ze zich te graag spiegelen aan de grote chansonniers, zoals Brel en Shaffy. Nu klinkt haar stem meer ontspannen; ze zingt minder grotesk, gepijnigd schor. Een melancholicus zal ze altijd wel blijven.

Het album, gedragen door speelse en mysterieuze synthesizers, is een zoektocht naar wat een betekenisvol leven voor haar is. Ze maakt korte metten met het allesverzengende streven naar geluk en uniciteit. “Blijven praten, praat over de wagen, het werk, het weer, de wind, het kind. Laat u niet zo gaan, zit er niet mee in, alles heeft zijn waarde, alles heeft een zin.”

In ‘Vrijblijvend Advies Aan Mijn Zoon’ zingt ze: “Spreid je vleugels uit, leer maar navigeren, jongen, doe wat je moet doen en maak er een feest van. Want we leven maar heel even.” 

Ze stelde de release vanwege de coronacrisis in april uit naar december. Jammer is het wel dat alle top-10-albumlijstjes nu verstoken zijn van haar naam. Schoenaerts verdient genoemd te worden zo aan het slot van 2020. 

Desalniettemin past het album perfect bij deze donkere dagen – vol van bezinning en kalmerende wijsheden. “Het is een kwestie van aanvaarden. Een kwestie van erkennen, dat we leven voor elkaar, dat we leven voor de jaren.”

(Frank Hettinga)

Pop

Shawn Mendes
Wonder
(Universal Music/Island Records)
** 

In het nummer ‘Monster’ bezingt de Canadese zanger en songschrijver Shawn Mendes hoe hij al vanaf zijn vijftiende op een voetstuk is geplaatst. Maar wat als ik eraf val, vraagt hij zich af. Dat gaan we wellicht nu meemaken. Want zijn vierde album ‘Wonder’ valt bepaald niet mee.

De 22-jarige zanger brak door als tiener en heeft al drie nummer 1-albums op zijn naam staan. Die snelle roem is hem zwaar gevallen, horen we in verschillende nummers. Zo verzucht hij op ‘Call My Friends’ dat hij zich eenzaam voelt in de bar van een luchthaven en een vakantie van zijn eigen gedachten nodig heeft.

Gelukkig is er zijn vriendin en zangeres Camila Cabello, die in vele songs op het nieuwe album wordt toegezongen. Niet dat die liefdesverklaringen indruk maken. Zo is ‘Always Been You’ een tekstueel zwaar aangezette ode aan Cabello, maar is Mendes’ zang intussen zo plat als een dubbeltje.

Bovendien worden de veertien nummers op dit album gekenmerkt door een zeer voorspelbare mix van pop, rock en r&b. Alleen het funky ‘Teach Me How to Love’, met Anderson Paak op drums, valt in positieve zin op. Maar de andere songs zijn zo formulematig in elkaar gezet, dat het moeite kost de aandacht bij de nummers te houden. Daardoor klinkt ‘Wonder’ vooral als één lange dans met popclichés.

(Saskia Bosch)

Klassiek

Joachim Eijlander
Dark Fire (TRPTK)
****

De Nederlandse cellist Joachim Eijlander durft de gebaande paden van Bach te verlaten. Dat hij Bach wel degelijk uitstekend kan spelen, bewees hij al eerder. Zijn nieuwe project heet ‘Dark Fire’ en die titel slaat op een uitspraak van filosoof Martin Heidegger. Die omschreef de ontmoeting tussen de filosofische wereld van de oude Grieken en die van het mystieke Oosten als ‘donker vuur’. Dat donkere vuur laat Eijlander oplaaien op een cd waarin – uiteraard – naar het Oosten wordt gereisd. Op het hoesje staat Eijlander in mysterieus licht tussen Moors-aandoende pilaren.

De cd opent met laag-ronkende drones in een vijfdelige Partita voor cello solo van de Turkse componist Ahmed Adnan Saygun. Zijn partita is een aanstekelijk stuk, prachtig virtuoos gespeeld. We zijn vervolgens in Azerbeidzjan voor traditionele muziek, die Eijlander samen met duduk-speler Kadir Sonuk met durf ten gehore brengt. De cellist improviseert fraai met Sonuk mee. 

Van de Spaanse cellist en componist Gaspar Cassadó horen we een suite voor cello solo, en twee stukken die Eijlander met gitarist Izhar Elias speelt. De Arabische invloed is duidelijk hoorbaar. Afwisselend met accordeonist Vincent van Amsterdam en pianiste Helena Basilova klinken dan ‘Five pieces on folk themes’ van de Georgische Sulkhan Tsintsadze. Rijk en afwisselend repertoire, mooi samengebracht en fantastisch uitgevoerd.

(Peter van der Lint)

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden