CD’s op vrijdag: Cornershop, Thomas Adès en Liszt

Cornershop weet op England Is A Garden nog steeds een haast achteloze maar toch pakkende rocksound te bieden en Thomas Adès levert met het dirigeren van zijn eigen werk twee prachtige opnames.

POP

Cornershop
England Is A Garden (Ample Play Records/Konkurrent)
★★★★☆

In 1997 beleefden zanger Tjinder Singh en gitarist Ben Ayres met hun formatie Cornershop een gouden jaar. De single ‘Brimful of Asha’ werd een nummer-1-hit en het album ‘When I Was Born for the 7th Time’ werd met zijn vernieuwende mix van pop en Indiase muziek alom geprezen.

Na dit succes verdwenen de Britten echter steeds meer uit beeld en lukte het Cornershop niet meer om de hoogste regionen van de hitlijsten te halen. De laatste jaren werd er zelfs helemaal niks meer vernomen van de groep, maar nu is de band terug met het eerste nieuwe album in acht jaar tijd.

Op ‘England Is A Garden’ zijn de Aziatische invloeden wat naar de achtergrond verdrongen en kiezen Singh en zijn muzikale vrienden nadrukkelijker voor rockmuziek, die incidenteel wordt aangevuld met een britpopsausje. Vernieuwend is Cornershop daarmee allang niet meer.

Maar wat de band nog steeds heel goed kan, is songs brengen die die lekker losjes zijn opgenomen en een haast achteloze maar toch pakkende rocksound bieden. Tot de betere nummers van het achtste Cornershop-album behoren bijvoorbeeld ‘I’m A Wooden Soldier’, waarop de stevige rockgitaren flink los mogen. En ‘No Rock: Save In Roll’ biedt charmante rammel-rock in optima forma.

Zo is ‘England Is A Garden’ een aanstekelijke comeback geworden.

KLASSIEK

Thomas Adès
Pianoconcert/ Totentanz (DG)
★★★★★

Op deze mooi geproduceerde cd dirigeert Thomas Adès twee van zijn recente composities: het Concerto for Piano and Orchestra uit 2018 en ‘Totentanz’ uit 2013. Naast het ‘voordeel’ van een componist die zijn eigen werken dirigeert, horen we hier pianist Kirill Gerstein, voor wie Adès zijn concert schreef, en mezzosopraan Christianne Stotijn die tijdens de wereldpremière van Totentanz meezong. Het Boston Symphony Orchestra, dat allang een verbintenis met Adès heeft, is hoorbaar enthousiast over die samenwerking.

In beide stukken is de gedrevenheid van Adès terug te horen. Muziek die uit de startblokken spurt. Totentanz is gebaseerd op een fries in de kathedraal van Lübeck waarop de dood in een soort rondedans van kardinaal, naar koning, naar koopman, naar koster gaat. Achttien expressieve tafereeltjes waarin de dood wordt gezongen door bariton Mark Stone en alle andere personages door Stotijn. Dit is een referentie-opname, net als die van het energieke Pianoconcert.

Wie Gerstein en Adès in deze muziek wil horen, kan op 20 en 22 maart naar het Concertgebouw gaan. Na de geslaagde Nederlandse première van het pianoconcert van en met John Adams in de afgelopen ZaterdagMatinee dus opnieuw een belangwekkende première van een nieuw pianoconcert, nu door het Concertgebouworkest. Komende dinsdag speelt pianist Adès samen met musici uit het orkest kamermuziek van hemzelf en van Fauré.

KLASSIEK

Zuzana Ferenčikova
Liszt - Organ Works Vol. 1 (MDG)
★★★★★

De grootste pianovirtuoos van de 19de eeuw, Franz Liszt, was geen organist. Maar als hij de kans kreeg, kroop hij graag achter orgelklavieren om te improviseren. Dat gebeurde bijvoorbeeld toen hij in 1836 met een groepje vrienden een tripje door Zwitserland maakte en daar de Saint-Nicholas-kathedraal te Fribourg bezocht. Daar stond sinds kort een hypermodern en kolossaal orgel.

Toevallig was de trotse bouwer ervan, Aloys Mooser, in de kathedraal aanwezig. Uiteraard moest Liszt spelen, nadat Mooser het instrument gedemonstreerd had. Hoe dat geklonken heeft, is bekend dankzij een van zijn medereizigers: de bekende Franse schrijfster George Sand. In haar 10de ‘Lettre d’un voyageur’ schreef zij dat Liszt een fragment uit Mozarts ‘Requiem’ als thema nam: “Het instrument donderde en de inspiratie van de musicus bracht Dantes Hel en Louteringsberg onder de gewelven.”

Tot nu toe negeerden organisten die Liszts orgelwerken op cd gezet hebben het Mooser-orgel. Zo niet de Slowaaks-Oostenrijke Zuzana Ferjencikova, die voor het opnemen van het eerste deel van haar registratie van Liszts complete orgelwerken naar Fribourg ging. Het Mooser-orgel klinkt er majesteitelijk op, minstens zo imposant als Moosers latere Franse collega Cavaillé-Coll. Het zijn vooral ook de vele, veelkleurige zachte registers, die schitterend aansluiten bij Liszts mystieke werken.

Ferjencikova was de favoriete leerling van de vorig jaar overleden Franse orgelvirtuoos Jean Guillou. In virtuositeit en temperament doet zij niet voor haar vroegere leermeester onder.

Haar puntgave spel varieert van overdonderden en meeslepend, tot beschouwend en intens lyrisch. De cd bevat veelal onbekendere werken, waaronder Liszts transcripties naar Bach, Nicolai en Lasso, maar ook de weinig gespeelde eerste versie van ‘Präludium und Fuge über das Thema B.A.C-H’ en Liszts prachtige bewerking van delen uit zijn Dante-symfonie.

Klaas tipt nieuwe albums

Daniël Lohues
Sowieso

In ‘Duusternis’ zingt Daniël Lohues dat hij zijn diepe verdriet verbergt met onzin en gelach. Zo krijgen zelfs de spaarzame vrolijke liedjes op ‘Sowieso’ een sombere waas. Het was toch al een beladen album: kort voor verschijnen blies Lohues op doktersadvies de bijbehorende tournee af. Het voelt ongepast om dit te schrijven, maar wat verklankt Lohues zijn pijn toch prachtig. In zijn column in het Dagblad van het Noorden schreef hij dat alles goedkomt. Ook dat is prachtig.

Défano Holwijn
Punchline King

De titel van dit debuut getuigt van een gebrek aan historisch besef óf van een immens zelfvertrouwen: de naam werd een eeuwigheid geleden al geclaimd door Jiggy Djé, een van de vindingrijkste rappers van ons land. Acteur, vlogger en journalist Défano Holwijn komt er zowaar mee weg. Zijn vloeiende woordenstroom heeft een woordspelingdichtheid waar je steil van achterover slaat. Plezierige kennismaking.

Nadia Reid
Out of My Province

Folkzangeres Nadia Reid nadert haar dertigste verjaardag en dat hoor je. Met een stem als een konijnenvacht bezingt ze hoe de tijd alles verandert en hoe relaties stuklopen op die veranderingen. Of ze ermee zit, blijft de vraag: in haar schetsmatige teksten klinken wel degelijk verdriet en twijfel door, maar ze lijkt volledig vrede te hebben met die emoties.

Porridge Radio
Every Bad

‘Every Bad’ van Porridge Radio is een van de meest veelzijdige gitaarplaten die we dit jaar gaan horen. Met dank aan Dana Margolin, zangeres, gitarist en creatief brein van de band. Op sommige momenten nodigt ze uit tot heupwiegen, dan weer zijn er woede-uitbarstingen die je doen wegduiken onder de rokken van je moeder. Het handelt voornamelijk over de liefde. Hartstochtelijk is hier het juiste woord.