Recensie

Carla Bruni flirt in Carré met haar fans

Carla Bruni loopt door het middenpad naar het podium. Beeld ANP

Pop
French Touch Tour
Carla Bruni
★★☆☆☆

Bij het begin van het concert van Carla Bruni in Carré heerst er enige verwarring. We horen haar maar zien haar niet. Dan komt de Italiaans-Franse zangeres, tot zichtbaar genoegen van de haar gehoor, door het middenpad naar het podium gelopen.

Het zal niet de enige truc zijn die Bruni dinsdag uit haar hoge hoed tovert om haar fans te plezieren. In zekere zin is haar Amsterdamse optreden één lange flirt met haar fans. Keer op keer benadrukt de vijftigjarige zangeres hoe graag ze in Amsterdam is. En tussen de liedjes door volgt steevast een dubbelzinnige kwinkslag. Zo leren we dat ze het nummer 'Enjoy The Silence' van Depeche Mode bij voorkeur 's avonds zingt. "Omdat het over ... seks gaat!"

Het siert Bruni dat ze het haar fans zo naar de zin wil maken. Bovendien lijkt ze in haar opzet te slagen, want na anderhalf uur krijgt ze een minutenlange staande ovatie. Toch vallen er tijdens het concert ook heel wat minpunten op te tekenen. Bruni brengt in Carré een avond met vele van haar favoriete covers, aangevuld met eigen chansons. Dat levert soms verrassende keuzes op zoals de cover van 'Highway To Hell' van AC/DC of de Clash-cover 'Jimmy Jazz'.

Vocale beperkingen

Jammer genoeg zijn het echter Bruni's vocalen die met enige regelmaat de pret bederven. Het best tot haar recht komt haar zwoele stemgeluid bij haar eigen songs, die natuurlijk geheel op haar bereik zijn afgestemd. Maar bij de covers worden haar vocale beperkingen soms pijnlijk duidelijk. 'Enjoy The Silence' klinkt opvallend vlak en doet je verlangen naar een stem met meer diepgang.

Echt mis gaat het bij Abba's 'The Winner Takes It All', dat wordt ontsierd door menig valse noot. Ook Tammy Wynette's 'Stand By Your Man', door Bruni opgedragen aan alle vrouwen én mannen die hun man willen steunen, steekt wel behoorlijk kleurloos af tegen het origineel.

Als laatste toegift levert de zangeres een redelijk geslaagde cover van Leonard Cohens klassieker 'Hallelujah' af. Maar dan is het al te laat om nog van een overtuigend concert te kunnen spreken.

Lees hier meer muziekrecensies

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden