Review

Carla Bley inspireert Abbuehl maar ontwikkelt zich niet meer

Terwijl de Zwitserse zangeres Susanne Abbuehl in het Utrechtse Muziekcentrum Vredenburg met haar programma 'Ida Lupino' een hommage bracht aan de Amerikaanse jazzcomponiste Carla Bley, opende de Amerikaanse het Modern Music Festival Tilburg in de Concertzaal met een optreden van haar nieuwe groep Carla Bley 4+4.

Voor 'Ida Lupino' schreef Abbuehl teksten op enkele van Bley's meest intrigerende en tijdloze composities, deels afkomstig uit Bley's, begin jaren zeventig voltooide, meesterwerk 'Escalator Over The Hill'. Tijdloos en intrigerend door een merkwaardige, onderhuidse dosis melancholie en subtiele verwijzingen naar rock en folk. Dat waren Carla Bley's composities lange tijd. En zó vernieuwend dat verschillende artiesten dolgraag van haar talenten gebruik maakten. Daartussen zat haar ex-echtgenoot, pianist Paul Bley, maar ook vibrafonist Gary Burton, bassist Charlie Haden en zelfs Pink Floyd-drummer Nick Mason.

Vernieuwend, zo bleek in een nagenoeg uitverkochte Concertzaal, is Carla Bley allang niet meer, zoals het nieuwe nummer 'Chicken' aantoonde. In deze onvervalste jazzcompositie brengt ze een aantal cliché's uit de traditionele jazz bijeen, zonder daar iets aan toe te voegen. Lekker swingend, maar van dertien-in-het-dozijn.

Van verdieping was helaas evenmin sprake. Op nog niet verschenen opnamen van Susanne Abbuehls 'Ida Lupino'-project, is goed te horen hoe de eigenaardige en eigenzinnige composities die Bley vroeger schreef, uitnodigen tot verdieping. Het zijn onverwoestbare monumenten waarmee musici zoveel kunnen doen. Susanne Abbuehl maakt er ware juweeltjes van.

Zelf kiest Bley niet voor het uit- en verdiepen van haar verleden, maar voor het verkennen van de toekomst. Een lovenswaardige instelling, maar alleen als je dat nog kunt trekken. Op haar 62ste ziet ze er nog altijd patent uit, maar inhoudelijk heeft ze weinig meer toe te voegen aan haar lange, fraaie oeuvre.

Lange tijd leidde de pianiste haar Carla Bley Big Band en de nog grotere Carla Bley Very Big Band. Haar nieuwe formatie noemde ze Carla Bley 4+4. Het is een octet met een basis van vier musici (piano, bas, drums, Hammond orgel) en vier blazers. Ze herarrangeerde er enkele oudjes voor en schreef een paar nieuwe stukken, waaronder het tegenvallende 'Chicken'. De fraaiste momenten waren niet die waarop Gary Valente zijn trombone spectaculair liet scheuren, maar die waarop even iets van de vroegere melancholie doorklonk, zoals in de meanderende duetten tussen Bley en basgitarist Steve Swallow. Helaas werden die steevast vroegtijdig afgekapt door de op actie beluste blazers.

Susanne Abbuehl brengt 'Ida Lupino' zondag nog in Rotterdam (Doelenzaal). Modern Music Festival Tilburg duurt tot en met zondag in Paradox, De Vorst en O13.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden