CabaretrecensiePieter Verelst

Cabaretier Pieter Verelst bewandelt louter platgetreden paden

Cabaret
Pieter Verelst, Amai
Gezien: Schouwburg Amstelveen, 30 januari 2020
★★☆☆☆

Als de Vlaamse cabaretier Pieter Verelst (29) het heeft over ‘geurkes’, moet zijn Nederlandse publiek daar een beetje om grinniken. “Hoe heet dat bij jullie dan?”, vraagt hij. “Geurtjes!”, wordt er geroepen. “Nu ja, da’s toch maar één letter verschil”, zegt Verelst quasi verontwaardigd.

Het is tekenend voor zijn gevatheid en voor de soepelheid waarmee hij in zijn tweede avondvullende programma ‘Amai’ omgaat met de zaal, die op deze avond in Amstelveen weinig meegaand is. Helaas is dit meteen ook een van de weinige pluspunten van de show.

Van de hak op de tak

Hoewel er sprake is van een duidelijke rode draad, namelijk Verelsts vergeefse zoektocht naar liefde, oogt ‘Amai’ rommelig. De cabaretier springt van de hak op de tak en maakt zijn gedachtes nooit goed af. Hij is daarnaast inhoudelijk erg vlak en bewandelt bijna alleen maar platgetreden paden.

Pieter Verelst in ‘Amai’.Beeld Tom Bertels

Van mislukte goocheltrucs tot het bashen van millennials: we hebben het allemaal al eerder voorbij zien komen, en beter.

Verelst heeft veel weg van Hans Teeuwen. De combinatie van absurdisme en tragiek, gevat in een personage dat zichzelf overschreeuwt, maar vooral diep onzeker is en hunkert naar bevestiging, vinden we bij beiden. Spijtig genoeg valt die vergelijking wel uit in het nadeel van Verelst.

Waar met name de vroege Teeuwen echt wist te raken met die mix van hard en zielig, blijft het bij Verelst allemaal te tam en te weinig scherp uitgevoerd.

Het pijnlijkst komt dit naar voren, als Verelst het levensverhaal van Jezus Christus achterstevoren gaat vertellen, een wel heel directe verwijzing naar het iconische bijbelverhaal van Hans Teeuwen, waar Verelsts versie evenwel in de verste verte niet aan kan tippen.

Een plank tegen de muur

Even wordt het nog spannend, wanneer Verelst zijn onzekerheid in het leven en de liefde vertaalt naar een fysieke act, waarbij hij vervaarlijk met een plank tegen de muur balanceert. Maar ook dit blijkt een losse flodder.

Al gauw staat de cabaretier weer veilig op de vloer, om de show op kabbelende toon te vervolgen.

De plankscène laat wel zien dat Verelst meer in zijn mars heeft dan er nu uitkomt. Wat sterker materiaal zou hem al enorm helpen. Niet het zoveelste verhaal van de onzekere witte heteroman die smacht naar ‘bloedmooie vrouwen’.

Ook een strakkere compositie, die meer de spanning vasthoudt, zou wonderen doen. Pas dan zal Verelst definitief uit de schaduw van zijn voorgangers kunnen treden.

Pieter Verelst toert tot en met mei 2020 met ‘Amai’ langs de Nederlandse en Vlaamse theaters. Voor meer info en tickets, zie pieterverelst.be

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden