FilmrecensieBurden

‘Burden’ wil ontsnappen uit de klauwen van de KKK

‘Burden’

Burden
Regie Andrew Heckler
Met Andrea Riseborough, Garrett Hedlund, Forest Whitaker
★★★☆☆

We zijn soms geneigd te denken dat we in een verlichte tijd leven, maar waarschijnlijk is dat typisch een privilege dat een veilige jeugd je verschaft. Zo ontdek je in dit waargebeurde verhaal dat zelfs nog in 1996 een Ku Klux Klan-museum werd opgericht in het Amerikaanse plaatsje Laurens in South Carolina. Uiteindelijk kwam deze ontmoetingsplek voor de KKK en Amerikaanse neonazi’s in handen van de zwarte dominee David Kennedy, hier gespeeld door Forest Whitaker.

‘Burden’ vertelt het verhaal van Mike Burden, een man gepokt en gemazeld in de traditie van de KKK en hier overtuigend fysiek gestalte gegeven door Garrett Hedlund. Burden wordt verliefd, maar zijn nieuwe liefde Judy – white trash, zoals ze zichzelf noemt – moet niks hebben van het racisme van de Klan. Ze dwingt Burden een keuze te maken en die keuze heeft verregaande gevolgen. Te meer omdat Burden de gedoodverfde opvolger is van het lokale Klanhoofd en onlangs de eigendomsakte van het KKK-museum in ontvangst heeft genomen.

Je kunt je afvragen of David Kennedy niet de echte hoofdrol zou moeten hebben in dit verhaal. Als een man van geweldloos verzet die van het museum uiteindelijk een ‘baken van hoop’ maakte. Als de man die Mike en Judy in huis nam toen Mike door het vertrek uit de Klan zijn werk en zijn huis kwijtraakte, ondanks luid protest van iedereen om Kennedy heen.

Toch is deze versie van het verhaal ook belangrijk want je begrijpt erdoor waarom een organisatie als de KKK in de 21ste eeuw nog steeds zo’n rol kan spelen.