RecensiePopmuziek

BTS is gewoon de beste boyband van de wereld, en viert dat met het grootste online concert ooit

BTS in januari van dit jaar bij de Grammy Awards in Los Angeles. De boyband doneerde daar 1 miljoen dollar aan Black Lives Matter. Beeld Jordan Strauss/Invision/AP
BTS in januari van dit jaar bij de Grammy Awards in Los Angeles. De boyband doneerde daar 1 miljoen dollar aan Black Lives Matter.Beeld Jordan Strauss/Invision/AP

Wie vijf jaar geleden had voorspeld dat in 2020 de populairste muziekgroep ter wereld uit Zuid-Korea zou komen, was voor gek verklaard. Het concert dat BTS zondag geeft wordt vermoedelijk het best 'bezochte' online optreden ooit. Er worden miljoenen kijkers verwacht.

De afgelopen weken ontwaakte de concertwereld voorzichtig uit zijn coronaslaap. Hoe onwennig het ook voelde, met slechts dertig bezoekers en op kille afstand van elkaar, het was heerlijk dat het weer kon. Maar BTS-fans kopen daar niets voor. Met enkele tienduizenden zouden ze op 8 juli aanstaande naar de Rotterdamse Kuip trekken. De massaliteit is onderdeel van de beleving. Samen gillen, meezingen, dansen en met de officiële BTS lightsticks zwaaien hoort erbij. RM, Suga, J-hope, Jin, Jimin, Jungkook en V trekken tijdens hun optredens bovendien alles uit de kast. Licht, vuurwerk, confetti, speciale effecten, maar dan in het kwadraat. Financieel kan dat nooit uit voor dertig man. Dan maar digitaal.

Als we de aankondiging moeten geloven, gaat ‘Bang Bang Con: The Live’ in niets lijken op de intieme houtje-touwtjeconcerten waarmee singer-songwriters ons vanuit hun huiskamers door de zwaarste weken van de lockdown sleepten. Mag ook wel, met kaartjes van dertig euro per stuk, uitzonderlijk veel voor een online concert. Het wordt een ‘multi-view experience’, wat inhoudt dat fans zelf regisseur zijn en naar goeddunken tussen de zes camera’s kunnen schakelen. Er zal ongetwijfeld meer gebeuren.

Zoals gebruikelijk in de K-pop, de commerciële hoofdstroming van de Zuid-Koreaanse popmuziek, pakt BTS de zaken groots aan. Hun video’s doen in kwaliteit en ambitie niet onder voor de duurste actiefilms uit Hollywood. Op sociale media zendt de groep een onophoudelijke stroom tweets, vlogs en foto’s naar de fans. In hun zevenjarig bestaan hebben ze een reusachtige catalogus opgebouwd met meer dan honderdvijftig liedjes, die ook niet bepaald uitblinken in subtiliteit.

De onweerstaanbare wervelwind van K-pop

Het is verbluffend hoe snel K-pop in het algemeen en BTS in het bijzonder het Westen heeft veroverd. Tot een paar jaar geleden was het genre buiten Azië alleen bij een weliswaar fanatieke, maar kleine groep voorlopers populair. De stroming ontstond in de jaren negentig in Zuid-Korea door Westerse muziekstijlen samen te bundelen tot een onweerstaanbare wervelwind van hiphop, pop, r&b en dance. Daarna richtten de grote mediabedrijven die achter de groepen schuilgaan zich lange tijd vrijwel uitsluitend op de Aziatische markt: Zuid-Korea, Japan en vooral China. Via YouTube en sociale media werd de muziek ondertussen gestaag door steeds meer Westerse jongeren ontdekt. Artiesten speelden er slim op in door de Koreaanse teksten met Engelse kreten te doorspekken.

Toen de Chinese markt in 2017 wegens een politiek conflict tijdelijk op slot ging, waagde de K-popindustrie de grote sprong westwaarts. Fans in Europa­­ en de Verenigde Staten bleken bereid diep in de buidel te tasten voor concertkaartjes. Vanaf toen ging het snel. Het genre kreeg meer en meer bekendheid en het leek een kwestie van tijd tot de eerste groep uit de toegewijde K-popbubbel zou breken en grootschalig aan zou slaan bij popliefhebbers.

Tientallen groepen stortten zich in de race. Op internetfora breken fans zich het hoofd over waarom juist BTS zo populair is geworden. Hele epistels schrijven ze, slechts nu en dan onderbroken door een ongeduldige fan die in kapitalen typt dat BTS nou eenmaal de beste is. Veel gehoorde argumenten: ze werken hard; ze zien er goed uit; ze kunnen goed dansen; ze hebben hun sociale media op orde; de timing was perfect; ze hebben het slim aangepakt door samen te werken met Westerse artiesten en optredens te regelen in goed bekeken televisieprogramma’s; hun muziek gáát ergens over - over depressie en onzekerheid bijvoorbeeld. Allemaal waar, maar het zijn onbevredigende antwoorden. Voor tal van groepen geldt precies hetzelfde.

Wat misschien helpt, is dat BTS zijn muziek zelf schrijft. Veel andere K-popgroepen zijn in de eerste plaats marionetten van de productiefirma’s. Getalenteerde marionetten, maar toch. In het geval van BTS horen fans – bewust­­­ of onbewust – mogelijk iets wat met authenticiteit te maken heeft. In de westerse poptraditie wordt dat al sinds de Beatles buitengewoon belangrijk gevonden.

Maar is dat alles? Hoe dieper je afdaalt in de K-popfora, hoe onwaarschijnlijker de hypotheses die je tegenkomt. Muziektheoretici analyseren zanglijnen en akkoordenschema’s tot op het bot. Het aantal van zeven leden zou om allerlei onnavolgbare redenen perfect zijn voor de Westerse markt. Uiteindelijk snijden die korte kreten in capslock eigenlijk nog het meeste hout: BTS is gewoon de beste.

Niet de zoveelste boyband

De groep wordt in onze contreien regelmatig vergeleken met de boy- en girlbands uit de jaren negentig. Take That, Spice Girls, Backstreet Boys; die hoek. Maar als je ze naast elkaar legt steken zij toch wat knullig af bij BTS. Natuurlijk, we hebben Robbie Williams, Beyoncé Knowles en Justin Timberlake eraan overgehouden, maar daar stonden tientallen minder begaafde lieden tegenover van wie nooit meer iets vernomen is. De leden van BTS kunnen beduidend meer dan een beetje toon houden en vriendelijk in de camera lachen.

BTS bestaat uit vier zangers en drie rappers. Bij de zangers springt Jimin in het oog. Hij heeft een uitzonderlijke zangstem, heel breekbaar en dun, als verfijnd glaswerk. Jungkook valt op door de soul in zijn stem. V en Jin klinken alledaagser, al zijn hun solo’s zeker niet vervelend om naar te luisteren.

Maar het is aan de rappers te danken dat BTS boven de concurrentie uitstijgt. Anders dan veel K-popgroepen neemt BTS hiphop bloedserieus. Brave afgemeten rapcoupletjes om de tijd tussen twee refreinen te overbruggen kom je zelden tegen. Leider en woordvoerder van de groep RM waagt zich voortdurend aan uitdagende rijmschema’s en lastige ritmes.

Het meest recente BTS-album begint met een solonummer van hem. Drie minuten pure rap over een vrij kale rockbeat, dat is nogal wat in een scene die bekendstaat om de mierzoete en felgekleurde fondantlaag waaronder de muziek doorgaans verborgen zit. Rapper J-Hope heeft een minder uitgesproken stijl, maar Suga steekt RM qua techniek en veelzijdigheid naar de kroon. Hij heeft onder de naam Agust D onlangs een verbluffend sterk en vindingrijk solo­album uitgebracht. Zo rauw en vooruitstrevend als op die plaat klinkt hij bij BTS niet, wat verraadt dat de jongens wel degelijk rekening houden met het grote publiek dat ze aan willen spreken – en precies snappen hoe je dat doet. Zeven­­ buitengewoon getalenteerde twintigers hebben de gouden formule in handen gekregen. Er is geen houden meer aan.

Bang Bang Con: The Live wordt op zondag­­ 14 juni van 11.00 tot 12.30 uur Nederlandse tijd ­wereldwijd gestreamd

Lees ook:

Wat is er aan de hand in de wereld van de K-pop?

Het Zuid-Koreaanse K-pop ligt onder een vergrootglas. Deze week overleed de derde jonge ster in twee maanden. De Zuid-Koreaanse muziekindustrie is hard. Maar de recente tragische sterfgevallen wijzen op een breder maatschappelijk probleem.

Twee K-pop sterren vallen van hun voetstuk door seksschandalen

Zuid-Koreaanse popmuziek, K-pop, is over de hele wereld populair. Nu twee sterren middelpunt zijn van seksschandalen, dringt de vraag zich op of K-pop meer is dan schone schijn.

Net zo gelikt als westerse popmuziek

De grootste hit van 2012 kwam uit Zuid-Korea, en Aziatische regeringen starten exportprogramma’s voor hun popmuziek. Domineert Azië straks de hitparades?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden