Opinie

Briljante mannentrio's

Het nieuwste programma van het Nederlands Dans Theater (NDT) heeft de gelaagdheid van een cassata-ijsje en zorgt voor diverse smaaksensaties. De NDT-dansers zijn in alle vier choreografieën zo vol 'podium appeal' dat je papillen tekortkomt om van deze dansmaaltijd te genieten.

Van eenzelfde vitaliteit als zijn '1st Flash' van vorig jaar getuigt Jorma Elo's nieuwe 'Plan to A'. Drie danseressen en vier dansers jagen voort op een collage van Von Bibers barokmuziek, met een fraai gevoel voor ruimtelijke dosering, geaccentueerd door de slagschaduw van een rasterwerk dat de bühne in lijnen en rechthoeken verdeelt. Het tempo waarop de korte soli, duetten en groepsdansen elkaar in rappe podiumverplaatsingen afwisselen is duizeling- én indrukwekkend.

Het huischoreografenduo Lightfoot León maakt in dit programma een 'comeback' na een 'sabbatical' van een jaar. Het duo wilde bezinnen na een stormachtige periode van NDT-successen en maakte ter afscheid 'Signing Off'. Deze alom bejubelde choreografie, bekroond met de internationale dansprijs 'Benois de la Danse', is wederom een huiveringwekkend werk over afscheid en eenzaamheid. Wanden van zwarte toneeldoeken worden opgetrokken en weer neergelaten, daartussen schrijden de magistrale danseressen Nancy Euverink en Shirley Esseboom in een nostalgisch niemandsland, er volgen kippenvel veroorzakende duetten en briljant getimede mannentrio's. Zelden kwamen gevoelens die met afscheid gepaard gaan zo fantastisch in dans tot uitdrukking.

Alsof Paul Lightfoot en Sol León na hun sabbatical een duidelijke cesuur willen aanbrengen, breekt het duo in hun wereldpremière 'drawn onward' met de traditie alle titels van hun balletten met een 'S' te laten beginnen. Ging het in 'Signing Off' om afscheid, 'drawn onward' lijkt dat afscheid ver voorbij. Op de eindeloos gesamplede teksten van een 'born again' dominee uit John Adams' 'Christian Zeal and Activity' wordt danser Fernando Hernando Magadan als een hevig schokkende Lazarus onder de levenden gebracht. Danseressen Valentina Scaglia en Parveneh Scharafali bewegen zich tussen contemplatie en berusting, een grote zwarte deur wordt verwachtingsvol geopend om met een grote bons te worden dichtgeslagen. De tegenstelling in de titel (achteruit? vooruit?) komt ook in het bewegingsmateriaal tot uiting en dat maakt 'drawn onward' een stuk grimmiger dan 'Signing Off'. Toch mist deze comeback de pointe die 'Signing Off' zo onontkoombaar maakte. Maar misschien valt na elk meesterwerk het eerstvolgende wel een beetje tegen.

'SH-Boom' van Lightfoot León uit 1994 heeft voor dit programma een aanpassing gekregen met twee nieuwe delen. De geestige en cartooneske dansen, representatief voor het vroege choreografische werk van Paul Lightfoot, zijn de olijk gekonfijte vruchtjes van deze dansavond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden