Opinie

Briljant afscheid van Lightfoot en Leon

Mooi, huiveringwekkend mooi noemde ik enkele weken geleden de NDT2-dansers in het ballet van Paul Lightfoot en Sol Leon op Schuberts 'Der Tod und das Müdchen'. De nieuwste creatie van dit Engels-Spaanse koppel op de eerste twee delen van Philip Glass' 'Concerto for violin and orchestra' is gemaakt voor NDT1 als een direct vervolg daarop. En weer is het in de roos. 'Signing Off' is meer dan een sublieme uitleg van het Spaans-Engelse echtpaar waarom zij even willen onthaasten. De diepgang van hun elegie over sterven en achterlaten is ontroerend en aangrijpend.

Lieten zij op Schuberts muziek de hautaine dood nog met lege armen vertrekken, ditmaal opent hun ballet met het achtergelaten meisje, in wit fladderend tuniekje. Kronkelend houdt Lorraine Blouin zich staande tegen een wand van golvend velours en tussen zwarte toneeldoeken die dalen en optrekken. Wat anders is zij dan het zinnebeeld van virtuele danskracht, onaantastbaar in dat overgangsgebied tussen hemel en aarde. Terwijl nog meer zwarte schotten langzaam neerdalen verschijnen drie atletische godenzonen. Wat mij betreft Michael, Gabriel en Rafael, al heten ze in het echt Edwaard Liang, Miguel Oliveira en Vaclav Kunes.

Nergens staat aangekondigd dat vooral de laatste een stunt uithaalt. Hij moet Daniel Sjokvist vervangen, die daags voor de première geblesseerd raakte. De drie dansen broederlijk, in goddelijke eendracht. Ze draaien, glijden, springen en balanceren zo flitsend en muzikaal in hun timing, dat je bijna hun virtuositeit vergeet. De drie hemelbestormers in hun witte broeken blijken de opmaat te zijn voor een doodsfiguur in simpel zwart pak. In zijn kielzog komen twee danseressen achterwaarts lopend naar voren. Wat zich dan ontspint aan duetten en trios tussen de dood, de drie engelbroeders en de twee jonge vrouwen is een fraai staaltje van die onvoorspelbare, vervloeiende dans waarop Lightfoot en Leon een patent ontwikkelden.

Hoe die sidderende schouders, trillende voeten, wegtrekkende nekken, roerende torso's te beschrijven? Hoe die ingewikkelde liften, dat glijdende vloergebruik, die ritmische muzikaliteit zelfs maar te benaderen? 'Signing Off' is een indrukwekkende dodendans, met een omfloerste lyriek. Lorraine Blouin en Shirley Esseboom zullen als rook in de woest golvende gordijnen opgaan en ook hun drie beschermengelen moeten de zwarte eenzame figuur laten begaan. In een van de mooiste duetten werd Sjokvist vervangen door Paul Lightfoot zelf. Dat weerzien is weldadig, zonder valse nostalgie.

Zo ook in 'Sique', het ballet dat Lightfoot tien jaar geleden voor (en op) zijn toen nog kersverse muze Sol Leon maakte, op nocturnes van Chopin. 'Sique' is de mijlpaal waar hun persoonlijke en professionele wegen in elkaar overvloeiden. Nu ook Sol Leon haar carrière als uitvoerend danseres afsluit is dit duet een passend eerbetoon. Nog eenmaal valt Light-foot plat achterover en vangt hij haar op, als het vrouwtje dat de snaar in zijn mechaniek laat trillen en hem op de vleugels van inspiratie laat meevliegen.

Ze komt op als een gebocheld heksje en verandert in de jongste dochter in Huize Bernarda Alba. Wanneer zij liggend in elkaars armen een zachte douche van vallend gruis over zich uitgestort krijgen is dat een historisch moment, voor dit magische tweetal, maar niet minder voor de nationale en internationale danskunst. Ik voelde kippenvel.

Heel wat minder indrukwekkend is de tweede première van dit programma, waarvoor Ohad Naharin een cryptische hutspot van oudere creaties maakte. Oerfiguren uit zijn ballet 'Kamos' dansen voor een rij Egyptisch ogende afgodsbeelden. Abrupt wordt overgestapt op een man met touw, die op het laatste oordeel van drie scherprechters wacht. Hem wacht een vagevuur waarin mannen en vrouwen in jurkjes huppelen. Mimisch gedoe, dat zelfs als tussendoortje niet meer volstaat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden