Nipkowschijf'Brieven aan Andalusië'

‘Brieven aan Andalusië’ verrassende winnaar van de Zilveren Nipkowschijf 2020

Een zoekende Stef Biemans schrijft handgeschreven brieven aan de bewoners van Andalusië. Beeld Trouw

‘Brieven aan Andalusië’ is zo'n bijzonder reisprogramma dat het de meest prestigieuze televisieprijs van Nederland verdient, vindt de jury van de Nipkowschijf. Het vooraf als favoriet getipte coronaprogramma ‘#Frontberichten’ grijpt daardoor mis. 

Het bijzondere reisprogramma ‘Brieven aan Andalusië’ wint dit jaar de Zilveren Nipkowschijf, dat maakte de jury onder leiding van Trouws tv-columnist Renate van der Bas vandaag bekend. De belangrijkste jaarlijkse televisieprijs in Nederland gaat naar VPRO-programmamaker Stef Biemans, die met zijn persoonlijke verslag het programma ‘meer diepgang gaf dan de gebruikelijke reisserie’. De Nipkowschijf beloont vakmanschap, authenticiteit en maatschappelijke betekenis

Biemans filmde in zijn zesdelige reeks hoe hij met zijn gezin vluchtte vanuit Nicaragua naar het Zuid-Spaanse dorp Utrera. Ter inburgering schrijft Biemans brieven aan zijn nieuwe streekgenoten, de Andalusiërs, die hun antwoorden zelf voorlezen voor de camera. Zo leert de kijker meer over het arme, maar ook prachtige gebied waar hij naar toe verhuist en de bewoners ervan. Daarnaast laat Biemans ook zien waarom hij Nicaragua achterlaat. Hoe de bevolking wordt onderdrukt, de slechte politieke situatie en de geschiedenis van het land.

Het programma is een persoonlijk verhaal over wat het betekent om te vluchten. Biemans is als Nederlandse journalist een ‘migrant de luxe’, maar zijn vrouw en kinderen lijden hevig onder de verhuizing. Biemans vrouw Audrey is chirurg, maar mag in Spanje haar vak niet uitoefenen. Voor haar blijkt de vlucht een emotionele achtbaan en dat vindt Biemans soms moeilijk te begrijpen. Het zet hun huwelijk onder druk. Volgens de Nipkowjury “maken deze persoonlijke benadering, de inventieve brievenvorm, en de verliefde beelden van Zuid-Spanje ‘Brieven aan Andalusië’ tot zo’n bijzondere ervaring”.

Underdog

Dat ‘Brieven aan Andalusië’ de prijs binnensleept is een verrassing omdat het programma vooraf gold als de underdog. Van de twee andere genomineerden werd BNNVara’s ‘#Frontberichten’ getipt als favoriet. Dat programma werd aan het begin van de lockdown in allerijl uit de grond gestampt en liet mensen in cruciale beroepen met hun smartphone zelf verslag doen van hun dagelijkse werk. Omdat het programma precies aansloot bij de actualiteit en door de persoonlijke vlogs zo’n innovatieve vorm had, werd het de grootste kans toegedicht.

De Nederlandse dramaserie ‘Oogappels’, eveneens een productie van BNNVara, was genomineerd vanwege ‘de herkenbaarheid, gelaagdheid en sterke cast’ (met o.a. Ramsey Nasr, Eva van der Gucht, Mike Libanon en Jeroen Spitzenberger). In de serie maken pubers schijnbaar alledaagse dingen mee als winkeldiefstal, een eerste dronkenschap, verliefdheid of pesterijen op school. Hun ouders zijn bijna allemaal gescheiden, krijgen nieuwe liefdes en maken goedbedoelde, maar onhandige keuzes. Opvoeddilemma’s vormen de rode draad in de serie van Will Koopman. Waar begint de privacy van pubers? Hoe pak je de seksuele opvoeding aan? Grootouders geven tussendoor commentaar.

Het was al bekend dat Matthijs van Nieuwkerk de Ere Zilveren Nipkowschijf ontvangt omdat hij met “het programma ‘De Wereld Draait Door’ en zijn tomeloze ambitie en energie een blijvende invloed heeft gehad op het televisielandschap”.

Een speciale vermelding is er voor ‘100 dagen voor de Klas’ van Nicolaas Veul en Tim den Besten omdat ze met hun experiment om honderd dagen te ervaren hoe het als docent is op een middelbare school ‘een monument hebben gemaakt voor het onderwijzersvak’, aldus de jury.

Wie zitten er in de jury?

Omdat de Stichting Nipkow een journalistiek initiatief is, zijn de juryleden journalisten die zich bezighouden met media.

Jury Zilveren Nipkowschijf

Voorzitter: Renate van der Bas, televisierecensent Trouw
Angela de Jong, televisierecensent Algemeen Dagblad

Arjen Fortuin, televisierecensent NRC Handelsblad
Bernice Breure, mediajournalist De Telegraaf
Emma Curvers, televisierecensent De Volkskrant
Frank Heinen, televisierecensent De Volkskrant
Gudo Tienhooven, mediaverslaggever AD
Hannah Stöve, televisierecensent Het Parool
Maaike Bos, televisierecensent Trouw
Patricia Cortie, mediajournalist De Telegraaf
Ron Vergouwen, televisierecensent NPO Radio 1
Walter van der Kooi, televisierecensent De Groene Amsterdammer
Wilfred Takken, mediajournalist NRC Handelsblad

Lees ook: 

Stef Biemans laat de camera dichterbij dan ooit, dat kan hem nog veel brengen

Iets in de gezichten krijgt extra glans wanneer mensen een handgeschreven brief beantwoorden. Dat heeft Stef Biemans goed gezien, schrijft TV-columnist Maaike Bos.

Weten hoe het werkelijk was op het hoogtepunt van de virusuitbraak? Kijk naar #Frontberichten

Het programma #Frontberichten is pure reality-tv gemaakt door de mensen in cruciale beroepen zelf.

Honderd dagen leraar, een nieuw experiment van tv-maker Tim den Besten: ‘Ik ben er niet volwassen genoeg voor’

Hoe is het om leraar te zijn? Om dat te ontdekken gaf tv-maker Tim den Besten honderd dagen les op een scholengemeenschap. ‘Ik heb vaker gespeeld dat ik een leraar was, dan dat ik zelf echt voelde dat ik een leraar was.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden