null Beeld
Beeld

Klassiek & zoPeter van der Lint

Brand in Brussel, is dat geen nieuws?

Er was brand in Brussel deze week. En nee, ik heb het niet over een of ander overdrachtelijk bedoeld Brussels brexitbrandje, want dan had de krant er waarschijnlijk mee vol gestaan. Over deze vuurzee heeft u vast niets gehoord of gelezen. Ik heb het over de brand in het Palais des ­Beaux Arts, tegenwoordig Bozar geheten. Door een technisch mankement aan een koelinstallatie vatte maandagmiddag de ruimte tussen dak en zolder van het cultuurpaleis – met verschillende tentoonstellingsruimtes en concertzalen – vlam.

Hoewel het vuur redelijk snel geblust was, is er aanzienlijke schade in de Henry LeBoeuf-concertzaal. U kent de zaal vast wel van al die zenuwslopende concerten die daar tijdens het Koningin Elisabeth Concours plaatsvinden, en die live op televisie worden uitgezonden. In die zaal kwam het pleisterwerk naar beneden, vooral op de balkons en in de loge waarvandaan de presentatie van dat prestigieuze concours gedaan wordt. Er is verder behoorlijk wat waterschade en ook het orgel, een paar jaar geleden nog volledig gerenoveerd, bleef niet gespaard.

Iemand die zich opvallend boos maakte over die brand was Bernard Foccroulle. De Belgische componist, organist en oud-intendant van de Muntopera in Brussel en het Festival d’Aix-en-Provence, was witheet omdat er in de nationale pers van België nauwelijks aandacht was voor deze fik, die toch ook zomaar tot een culturele ramp had kunnen uitgroeien. Foccroulle vermoedt dat de zaal voor maanden gesloten zal zijn, en dat het orgel, waarop hij over enkele weken zou spelen voor een cd-opname, maanden onbruikbaar is. Foccroulle’s punt was: Als zo’n verwoestende brand al geen aandacht krijgt, wat moet er vandaag de dag wel niet gebeuren voordat cultuur nieuws wordt, en door media, politiek en maatschappij wordt opgepikt? Woorden van die strekking waren het, waar het venijn vanaf droop.

Een goed verhaal blijft een goed verhaal ook al staat het achter in de krant

Serieuze cultuur en aandacht in de serieuze media, het is geen vanzelfsprekendheid dat het tot voorpaginanieuws leidt. Kijk naar de kunstpagina’s in deze krant, het zijn altijd de laatste die u bladerend tegenkomt. En een bekend adagium luidt dat hoe verder voor in de krant je staat, hoe beter je gelezen wordt. Dat vind ik trouwens vreemd, een goed verhaal blijft een goed verhaal ook al staat het achter in de krant.

Een dag voordat de vlammen uit het dak van Bozar sloegen, piekerde ik over ander kunstnieuws. In Londen was de Australische operaregisseur Elijah Moshinsky (75) overleden aan corona. Thuis gevallen en in het ziekenhuis besmet geraakt. Zou ik daar iets over schrijven voor de nieuwskrant? Ik besloot van niet, want er zou toch wel geen ruimte zijn, en wie kende Moshinsky nou? Hij was dan wel degene van die legendarische enscenering van Verdi’s Otello in Londen met Carlos Kleiber in de bak, en met Domingo en Ricciarelli op de bühne. Hij had in Nederland dan wel opera’s geregisseerd van Henkemans (Winter Cruise), Britten (Peter Grimes) en Wagner (Die Meistersinger von Nürnberg), maar wie wist dat nog? Voor die laatste enscenering in het Holland Festival van 1986 had Moshinsky Carré omgetoverd tot een heuse Festwiese, een geurend grasveld met echte bomen. Onvergetelijk was het, ook vanwege het muzikale aandeel van het Concertgebouworkest onder leiding van Edo de Waart. Toen ik daarover piekerde, ging Phil Spector dood. Men wilde een stuk voorin de krant, want ja iedereen kende Spector. Dus schreef ik over de weerzinwekkende Spector, en niet over die fantastische en aimabele regisseur Elijah Moshinsky.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden