Review

Boertige chaos met maffe hangbomen en pluisgiganten

In 1957 begon de Amerikaanse auteur Dr. Seuss met het prachtig rijmende 'The Cat in the Hat' een indrukwekkende serie jeugdboeken vol alledaags absurdisme en kinderlijke anarchie. Dr. Seuss' universum wordt bevolkt door honden met eendenpoten, kamelen die ondersteboven over het plafond stappen en talloze pluizige, onbenoembare wezens.

De eerste beelden in deze verfilming, van een stadje met lila huizen en die gekke hangbomen die bij Dr. Seuss tuttle-tuttle trees heten, geven meteen een olijke kijk op idyllisch suburban Amerika. Zoals in het werk van Tim Burton. Geen toeval, want regisseur Bo Welch was als production designer verantwoordelijk voor de look van Burtons films 'Beetlejuice' en 'Edward Scissorhands'. In een van die huizen wonen Sally en Conrad, die juist op de dag dat hun moeder een deftige receptie moet organiseren, bezoek krijgen van een twee meter hoge kat die ze leert hoe ze hun omgeving grondig op z'n kop kunnen zetten.

De chaos die volgt is fraai vormgegeven, maar zelden grappig. Mopjes over winden, boeren en blote billen laten zich niet meten met de vrolijke gekte die in het boek ontstaat zodra moeder haar gehakte hielen heeft gelicht. De ironie uit de openingsbeelden wordt al snel vervangen door braaf gehamer op conformisme en kleinburgerlijkheid. Waarden die nou juist ontbreken in Dr. Seuss' literaire wereld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden