Recensie Jeugdboek

Bob, de maiskorrel XL die een kinderhit kan worden

Maranke Rinck en Martijn van der Linden maken een vrolijk leesboek over een levende popcorn.

Op de cover van dit boek, dat oogt als een pak popcorn, introduceert de schrijfster zichzelf als Maranke ‘Magnetron’ Rinck en over de tekenaar staat er: ‘Nu met heel veel Martijn van der Linden’. De toon is gezet: we gaan lol maken. En dat is precies wat dit echtpaar aanstekelijk doet in hun eerste ‘leesboek’ – eerder maakten ze prentenboeken, zoals ‘Tangramkat’ (Gouden Penseel én Zilveren Griffel 2017).

De talloze potloodtekeningen, vaak met tekstballonnen, en de frisse tekst vertellen samen het absurde verhaal, dat in Amerika begint. Maisboer Bill gooit heimelijk ‘megagroei’ bij zijn planten en dat levert extra grote maiskorrels op. Eén probleem: ze poppen niet in de pan. Bill verkoopt ze toch aan de popcornfabriek en zo komt er een bijzondere maiskorrel in het zakje magnetronpopcorn van de Nederlandse popcornverslaafde Ellis (9) en haar vaders terecht – mooi dat deze gezinsvorm vanzelfsprekend langskomt.

Als Ellis popcorn maakt, zwelt deze maiskorrel op tot kiwiformaat en ploppen er beentjes en armpjes uit, zodat hij iets weg heeft van Humpty Dumpty.

Ziedaar de geboorte van Bob Popcorn, een origineel, explosief personage, dat de potentie heeft om een geliefd kinderboekenfiguur te worden. Als Bob de weg vindt naar de massa jongste lezers van ‘De waanzinnige boomhut’ en andere humoristische series met veel stripachtige plaatjes, dan zou hij zomaar eens een hit kunnen worden. Rinck en Van der Linden anticiperen daar al een beetje op: deel twee wordt achterin aangekondigd.

Eerst gelooft Ellis haar ogen niet: “Ik ben blij dat ik het meteen doorheb. Zo ziet een fantasievriendje er dus uit.” Maar als blijkt dat ook haar vaders Bob kunnen horen en zien, kan Ellis er niet onderuit: Bob is echt. En lastig, dat ook.

Inhoudelijk heeft het avontuur niet veel om het lijf, maar vermakelijk is het zeker. En, zoals bij elk geslaagd concept, klopt alles aan Bob: natuurlijk moet hij als Amerikaanse maiskorrel een cowboyhoedje dragen, natuurlijk ontploft hij tot popcorn als hij boos is (als iemand hem voor een muis aanziet, bijvoorbeeld: “Ik ben mais, geen muis!”) en uiteraard is hij dus een opvliegend ventje. Bob brengt Ellis zo vaak in de problemen dat ze hem liever kwijt is dan rijk. Of toch niet?

Oordeel: origineel explosief personage dat een kinderhit kan worden.

Maranke Rinck
Bob Popcorn